Psiholog psihoterapeut Cecilia Ardusătan: Liniștea care construiește încredere - 59 minute în urmă
În Ruscova se organizează „An Nou pe rit vechi” - 3 ore în urmă
În Târgu Lăpuș se va construi o creșă - 3 ore în urmă
Cum va fi marcată Ziua Culturii Naționale la Facultatea de Litere din Baia Mare - 3 ore în urmă
Artistul Florin Ștefan va susține un recital deosebit de nai la Muzeul Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare» - 3 ore în urmă
Salvamont Maramureş recomandă turiștilor o atenţie sporită pe domeniile schiabile - 4 ore în urmă
Vize anuale obținute pe loc, pe raza municipiului Baia Mare - 6 ore în urmă
Aeroportul din Cluj Napoca a introdus o nouă destinație - 7 ore în urmă
Prima întâlnire din 2025 a membrilor Cenaclului Scriitorilor din Maramureș - 7 ore în urmă
Sunteți invitați să descoperiți expozițiile Centrului Cultural Pastoral Sfântul Iosif Mărturisitorul din Sighetu Marmației - 8 ore în urmă
Cazul Gutâi: S-a obținut autorizația de construire pentru tronsonul afectat de pe DN 18 Gutâi Maramureş
Cazul Gutâi: S-a obținut autorizația de construire pentru tronsonul afectat de pe DN18 Gutâi Maramureş
Povestea începe în august 2021, când pe un tronson din DN 18, în Pasul Gutâi, asfaltul se surpă. Se marchează respectivul perimetru, astfel că circulația se desfășoară pe un singur sens. Și de atunci, tot așa. Dar iată de ce!
În fapt, lucrarea de reabilitare se află în ograda Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), prin Direcția Regională Drumuri și Poduri (DRDP) Cluj. Ca atare, în luna octombrie 2021 Instituția Prefectului Județului Maramureș a trimis Direcției Regionale Drumuri și Poduri (DRDP) Cluj o informare în care se arăta starea de fapt. Mai exact că de mai bine de un an, între km 34+138 și km 34+223, a apărut o cedare a părții carosabile care pune în pericol siguranța circulației. Ca să detaliem și mai mult, expertiza tehnica a relevat faptul că vorbim despre instabilitatea taluzului, a zidului de sprijin, producându-se, astfel, degradări a părții carosabile însoțite de fisuri și crăpături în margine, ax și calea curentă. Trebuie să arătăm că și în prezent lucrările de reabilitare a DN 18 pe acest tronson sunt încă în garanție. Ca atare, autoritățile maramureșene au solicitat remedierea problemelor apărute pentru ca drumul să revină la starea inițială și circulația participanților la trafic să nu fie periclitată.
În aprilie 2022 situația încă este tot așa. Șoferii își manifestă aproape zilnic nemulțumirea cu privire la starea șoselei. Între timp, reprezentanții Prefecturii Maramureș au solicitat din nou responsabililor să refacă acea porțiune de DN 18. „Am avut mai multe discuții cu cei de la CNAIR. Am solicitat să ne spună care este termenul de finalizare a lucrărilor. Asta întrucât drumul este fisurat și este pericol pentru șoferi. Ei susțin că s-au efectuat unele lucrări de tăieri de arbori pe o proprietate privată aflată mai jos de DN 18 și că acestea au slăbit fundamentul. Ca atare ar fi solicitat o expertiză. Le-am comunicat să îl repare cât mai repede, după care se pot întoarce legal împotriva acelei firme dacă aceștia se fac vinovați, dar lucrările să fie efectuate cât mai repede, pentru a pune în siguranță tronsonul. Este vorba doar despre câteva zeci de metri”, arată reprezentanţii Prefecturii Maramureș în articolul publicat în 13 aprilie. La acel moment am solicitat un punct de vedere DRDP Cluj, dar ni s-a comunicat că acesta a fost direcționat CNAIR, întrucât lucrările sunt coordonate direct din Capitală. Iată ce ni s-a răspuns atunci!
Cât despre lucrările care mai trebuie realizate și despre termenul de finalizare al lucrărilor și cât s-a alocat pentru aceste lucrări, răspunsul celor de la CNAIR a fost următorul: „Lucrările care trebuie executate pe sectorul de drum afectat de apariția degradărilor vor fi stabilite prin expertiza ce urmează a fi realizată. Termenul de finalizare a lucrărilor se va putea estima după ce va fi efectuată Expertiza Tehnică”, arată reprezentanții CNAIR prin DRDP Cluj.
Referitor la lucrările efectuate în prezent, ni s-a răspuns că „până la această dată, au fost executate lucrările aferente obiectivului de investiții: reabilitare DN 18, pe sectorul km 3+522 – km 62+234 (refacere structură rutieră, poduri, podețe, consolidări versanți, elemente de siguranța circulației)”.
Dar să vedem ce ni s-a răspuns la care sunt lucrările necesare în Pasul Gutâi! „Pentru a se putea stabili care sunt lucrările necesare a se executa pe sectorul de drum afectat este necesară efectuarea următoarele etape: Stabilirea cauzelor care au dus la producerea fenomenului de instabilitate, inclusiv prin efectuarea de foraje geotehnice, carote, teste de laborator și orice alte teste necesare, precum și prezentarea sintezei și analizei rezultatelor investigațiilor; Analizarea proiectului existent, a lucrărilor executate și identificarea unor eventuale greșeli/omisiuni de proiectare sau execuție. Se vor analiza lucrările realizate și se vor face referiri asupra documentelor, inclusiv a celor privind calitatea lucrărilor executate, elaborate în procesul de urmărire și monitorizare a execuției. De asemenea, se vor indica lucrările pentru care se constată că aplicarea normelor privind calitatea s-a desfășurat în mod corespunzător. Se vor prezenta în clar situațiile care au condus la apariția degradărilor suplimentare, ca urmare a unui mod de realizare neconform, din punct de vedere al respectării soluției tehnice sau normelor privind execuția; Verificarea stării tehnice a drumului și a gradului de stabilitate a întregului versant; Analizarea soluțiilor de remediere și stabilizare, în special, posibilitatea stabilizării drumului prin executarea de lucrări de consolidare în limitele culoarului existent, astfel încât să nu fie necesare exproprieri care să întârzie lucrările; Evaluarea respectării calității lucrărilor în construcție, în zonele unde au apărut cedări; Estimarea costurilor aferente soluțiilor de remediere propuse de către experți”, arată pentru DirectMM.ro reprezentanții CNAIR în luna aprilie.
În luna mai a fost convocată o ședință de lucru la care au participat reprezentanți ai Inspectoratului de Stat în Construcții, ai Inspectoratului pentru Situații de Urgență și ai Secției Drumuri Naționale, arată autoritățile din Maramureș. Ședința a fost convocată pentru a remedia degradările apărute în urma unor alunecări de teren pe partea carosabilă, respectiv pe DN 18 între km 34+138 și km 34+223.
În luna iulie, s-a emis autorizația de construire necesară pentru a efectua reabilitările necesare. „În luna mai am emis ordinul de prefect și s-a realizat o comisie de specialitate, doar că de atunci lucrurile au involuat, în sensul în care crăpăturile au devenit tot mai mari. În baza expertizei tehnice realizate, s-a emis autorizația de construire. Trebuiau pașii de urmat pentru ca toate lucrările să se desfășoare în conformitate cu legislația în vigoare. Din discuțiile pe care le-am purtat cu conducerea DRDP Cluj, în maximum două-trei săptămâni se vor începe efectiv lucrările. Acestea ar trebui să fie gata în cel târziu o lună și jumătate, două luni de la începere. Așadar, în toamnă, avem promisiunea că se va putea circula în siguranță pe acel tronson”, arată autoritățile maramureșene.
C.Ţ.
Citește și