181 ani de la nașterea Reginei Elisabeta a României, poetă, eseistă și scriitoare - 2 ore în urmă
Amenzi mai mari, dar și noi drepturi pentru șoferi, în anul 2025 - 3 ore în urmă
Agentul de poliție rănit în accidentul de la Borșa are nevoie urgentă de sânge - 7 ore în urmă
Programul de vizitare a Memorialului Victimelor Comunismului și al Rezistenței de la Sighet, în aceste zile - 7 ore în urmă
Alocațiile de stat pentru copii vor crește de la 1 ianuarie 2025 - în urmă
Mulți turiști au ales să petreacă Crăciunul la pensiunile din Maramureș - în urmă
Programul ierarhilor maramureșeni, duminică, 29 decembrie - 1 zi în urmă
Se fac înscrieri la Raliul Zăpezii, aflat la cea de-a XV a ediție - 1 zi în urmă
Patinoarul, distracția copiilor aflați în vacanță - 1 zi în urmă
Florian Mătăsaru, dirijorul Fanfarei Municipale, împlinește astăzi o frumoasă vârstă - 1 zi în urmă
Psiholog Psihoterapeut Cecilia Ardusătan: Sfaturi despre copilași pentru părinți care au țintă adulți sănătoși! Tehnologia nu este dădacă la copii!
Psiholog Psihoterapeut Cecilia Ardusătan: Sfaturi despre copilași pentru părinți care au țintă adulți sănătoși! Tehnologia nu este dădacă la copii!
De multe ori, vin la psiholog părinți cu copii care nu vorbesc, cu dispoziție apatică, agitați, care nu sunt dezvoltați corespunzător vârstei lor. Părintele se așteaptă de cele mai multe ori de la psiholog, la miracole. Când îl anunț că, de fapt, el trebuie să își schimbe atitudinea și el trebuie să muncească să recupereze acel copil, nu prea sunt încântați. Cel mai bun mod în care un copil se poate dezvolta este interacțiunea umană. Pentru ca un copil să învețe să vorbească sau să deprindă abilități cognitive este imperios necesar contactul cu părinții mai ales în primii ani.
Studiile ne-au arătat că bebelușii care s-au uitat mai mult de 2 ore într-o zi la telefon, tabletă, televizor, au rezultate proaste în ce privește dezvoltarea limbajului. Pentru fiecare oră de uitat la tehnologie, copiii știau cu 8 cuvinte mai puțin decât cei ai căror părinți se ocupau de ei. Așadar, copiii învață de la oameni și nu de la „mașini”. Să nu uităm că aceste dispozitive fără fir sunt considerate de experți destul de dăunătoare, că au risc carcinogen. Radiațiile asupra acestor corpuri fragile pot fi extrem de dăunătoare. Să nu mai spunem că bebelușii sub doi ani, nici nu înțeleg nimic din ce se derulează pe ecran.
Cea mai mare îngrijorare este că dacă copiii își petrec mult timp pe tehnologie și nu se conectează la viața reală, cu oameni autentici, cu animăluțe, cu jucării, dacă nu învață să interacționeze în timpul jocului cu persoane și obiecte reale, acest lucru duce în timp la probleme de empatie, de comunicare, la lipsa abilităților sociale, la incapacitatea de a rezolva problemele inerente vieții. Și apoi, ne plângem în pumni, pe la ușile psihologilor, că acești copii au probleme cognitive și emoționale. Nu de puține ori am întâlnit, în practică, copii la 10, 11 ani cu depresii serioase, cu ideație suicidară. Pentru Dumnezeu! Eram de multe ori anunțată cu o noșalanță debordantă „- Bona copilului meu este tableta.”
Vă recomand două cărți care trag un semnal de alarmă în acest sens: „Demența digitală” de Manfred Spitzer și „The Cyber Effect” de Mary Aiken. De ce fac părinții asta? De câte ori este pornit un ecran, nu observați că aveți tendința de a vorbi mai puțin cu copiii? Cu cât stă mai mult în fața ecranului și cu cât are mai puțin contact vizual cu părinții, cu atât va avea mai multe probleme cu limbajul, atenția, concentrarea și într-un final apoteotic cu depresia. Încet, încet, acest copil își vor construi un sine cibernetic, iar sinele real va avea un handicap serios.
Încă o chestiune, pe care o tot aud este aceea cum că un copil are nevoie să fie tot timpul ocupat că altfel se plictisește. Si așa, ajung să le vâre sub nas telefonul. Dragilor, toate studiile arată că jocul nestructurat, de unul singur, chiar și fără prezența adulților, în jur de o oră este esențial în dezvoltarea armonioasă a creierului.
Care este impactul? Ce se întâmplă cu un copil care stă pe tot felul de aplicații în care lucrurile se derulează cu viteză, cu prim planuri și culori impactante, cu zgomote puternice etc. și nu se respectă regulile fizice ale lumii reale? Este tot posibilul să intersecteze cu înțelegerea permanenței obiectului. Jean Piaget, psiholog, biolog, logician și filozof elvețian, cunoscut pentru contribuțiile sale din domeniul epistemologiei și psihologiei dezvoltării, ne învață că un copil are mai multe stadii de dezvoltare. Ei, într-o etapă a dezvoltării intelectuale, copilul învață că o jucărie continuă să existe chiar dacă a fost îndepărtată sau nu mai este vizibilă (permanența obiectului). Dacă acestă etapă, nu este dezvoltată adecvat, înainte de 3 ani, atunci vor apărea probleme pe termen lung în dezvoltarea cognitivă a copilului. Înțelegeți acum ce responsabilitate aveți? Toate aceste lucruri sunt cu bătaie pe termen lung. Sunt etape în dezvoltarea copilului pe care dacă nu le atingeți cu seriozitate…veți culege roadele mai târziu. Dacă vor fi sănătoase sau nu, depinde doar de voi. E o alegere.
Psiholog Psihoterapeut CECILIA ARDUSĂTAN
Colaboratoarea noastră este activă permanent pe rețelele de socializare: Facebook (este pe contul personal: Cabinet individual de psihologie clinică şi psihoterapie Ardusătan Cecilia), Instagram (ardus.cecilia), TikTok (Ardus Cecilia), Youtube (Mind Fitness with Cecilia). Dați like, share, subscribe!
*Notă – rubrica este una săptămânală, așadar vă rugăm să ne semnalați care ar fi temele pe care le-ați dori abordate!