Beneficiile mierii poliflore pentru echilibrul hormonal și susținerea vitalității bărbaților - 9 ore în urmă
Marioara Murărescu – o legendă vie a folclorului românesc - 9 ore în urmă
Reacția Elenei Lasconi la atacurile lui Călin Georgescu - 9 ore în urmă
Alertă epidemiologică: Creștere alarmantă a cazurilor de gripă și infecții respiratorii - 10 ore în urmă
Moștenirea artistică a lui Klein József rămâne o parte importantă a patrimoniului cultural - 10 ore în urmă
Creșterea reprezentării UDMR în Maramureș - 10 ore în urmă
Tersánszky Józsi Jenő: băimăreanul care a refuzat să fie banal - 10 ore în urmă
Mănăstirea Moisei se pregătește de hramul de iarnă - 14 ore în urmă
La Biblioteca Județeană Baia Mare a avut loc o altă întâlnire din seria de conferințe „Provocările gândirii – incursiune în cunoașterea omului”, susținute de Marcel Mureșan - 14 ore în urmă
Povestea scrisului – o călătorie prin timp la Școala Gimnazială Baia-Sprie - 14 ore în urmă
Călătorie cu trenul Baia Mare – Ferneziu. Pare greu de crezut, dar în trecut a fost reală
Ferneziu, cartier al orașului Baia Mare, nu a fost întotdeauna astfel. În trecut, Firiza de Jos (Ferneziu) și Firiza de Sus erau două localități învecinate, aproape de orașul Baia Mare, spre deosebire de prezent, când ambele snt cartiere ale orașului.
Și mai interesant este faptul că în urmă cu zeci de ani, acolo se putea ajunge cu trenul, din Baia Mare.
Astăzi ni se pare incredibil, pentru că majoritatea circulăm cu mașinia sau autobuzul, iar drumul nu durează mai mult de 15 -20 de minute. Dar la acea vreme chiar circula un tren de persoane, atât spre Ferneziu, cât și spre Baia Sprie. Linia Baia Mare – Ferneziu avea 7 km se ramifica din linia Baia Mare – Baia Sprie la stația Baia Mare Fabrică pentru a urca spre nord până la stația Ferneziu. În anul 1954 circulau două perechi de trenuri mixte pe zi, cu trei clase, tractate de locomotive cu abur, care parcurgea acest traseu în 37 de minute.
În 1958 traficul a fost redus la o singură pereche de trenuri mixte, cu două clase, care străbăteau traseul în 35 de minute. Linia a purtat și denumirea Baia Mare – Firiza deoarece actualul cartier Ferneziu din Baia Mare a fost în diferite perioade un sat separat numit Firiza de Jos ori un sat aparținător de comuna Firiza (în maghiară Felsőfernezely).
Traseul, legat de cel spre Baia Sprie
În Mersul trenurilor din 1948 arată că în acel an circulau trei perechi de trenuri de pasageri, în direcția Ferneziu (Firiza). Acestea aveau plecările fixate la ore utile în special navetiștilor care lucrau în Baia Mare. Transportul călătorilor, era asigurat, în regim de transbordare. Cei care doreau să ajungă în Firiza din Baia Mare luau pentru început trenul de Baia Sprie până în stația Baia Mare Fabrică. Dacă pentru cursa de ora 4:00 și cea de ora 14:00 existau solicitări suficiente, în momentul în care trenul se întorcea din Baia Sprie, atunci se forma, cu aviz special, garnitura care circula până la Firiza. De aici, după 10 minute (timp suficient ca locomotiva să rebruseze), trenul pornea spre Baia Mare. Dacă nu existau solicitări trenul staționa în stația Baia Mare Fabrică și se forma aici noul tren ce ar fi trebuit să vină din Firiza.
Singurul tren direct era cel de seară, care circula zilnic. Acesta pornea din gara Baia Mare la ora 19:00 și mergea direct la Baia Sprie, unde ajungea la ora 19:29. La ora 19:39 pornea spre stația Baia Mare Fabrică, unde ajungea la ora 19:54. De aici pleca la ora 20:04 și ajungea în Firiza la ora 20:13. La ora 20:25 pleca din Firiza cu sosire în gara Baia Mare la ora 20:48.
Foto: Facebook – Ferneziu – Fernezely – Fernsee, real history