Muzică și poezie în Parcul „Grădina Morii” din Sighetu Marmației de Ziua Culturii Naționale - 2 ore în urmă
La Biblioteca Orășenească Borșa se reia șezătoarea săptămânală; Sunt invitate doamnele care îndrăgesc portul popular și arta confecționării lui - 5 ore în urmă
Eveniment cultural de excepție: La Borșa se va organiza Simpozionul „Nicoară Timiș – 100 de ani de la naștere” - 7 ore în urmă
Sunteți invitați să sărbătoriți Ziua Culturii Naționale alături de Ansamblul Folcloric Național „Transilvania” - 8 ore în urmă
Alexandru Pașca şi Marius Tătar de la Academia de Șah Maramureș, locul II la Concursul național școlar ”Elisabeta Polihroniade” - 9 ore în urmă
2025 a fost declarat „Anul Mihai Eminescu” - 9 ore în urmă
Două gimnaste valoroase ale României au fost admise la universități din SUA - 10 ore în urmă
Cum poți obține o reducere de 10% pentru plata impozitelor - 10 ore în urmă
Invitație la mișcare, cu Rica Clopoțica și Asociația „Energia Mișcării” - 11 ore în urmă
Carla Marchiș de la Clubul de Șah Tinerii Lei Baia Mare, medalie de argint la Campionatele Naționale Școlare „Elisabeta Polihroniade” - 11 ore în urmă
Ce simbolizează „trecerea pe sub masă”, care are loc în Vinerea Mare, în biserică
În Vinerea Mare, în biserică are loc un ritual care amintește de moarte și învierea lui Iisus Hristos. În fiecare an, în Vinerea Mare, coborâm în mormânt, împreună cu Hristos, pentru ca, mai apoi, să și inviem împreună cu El. Această coborâre și ridicare din groapa morții se face în mod simbolic, prin trecerea pe sub masă aflată în mijlocul bisericii, pe care stă întins trupul mort al lui Iisus Hristos, întipărit pe Sfântul Epitaf, arată Creștin Ortodox.
Sfântul Epitaf este un obiect de cult confecționat din pânză de în, mătase sau catifea, pe care se află imprimată sau pictată icoană punerii în mormânt a Domnului Iisus Hristos. Cuvântul „Epitaf” vine din grecescul, „epi tafos”, care înseamnă „pe mormânt”. El reprezintă un fel de pecete așezată pe Sfântul Mormânt al Domnului. Deci, trecerea pe sub el închipuie chiar intrarea în Sfântul Mormânt cel dătător de Viață.
Trecerea pe sub Masă
După slujba Ceasurilor Împărătești, în Vinerea Mare, în toate bisericile se săvârșește „Vecernia scoaterii Sfântului Epitaf”. În cadrul acestei slujbe speciale se scoate în mijlocul bisericii Sfântul Epitaf. El este așezat pe o masă mai înaltă, care închipuie Mormântul Domnului. Sfântul Epitaf aduce aminte de fapta de milostenie a Drepților Iosif din Arimateea și Nicodim, care, coborând de pe Cruce trupul Domnului Iisus, l-au pregătit pentru îngropare, mai înainte de a-L așeza în mormânt.
Credincioșii sărută Sfânta Evanghelie și Sfânta Cruce, care sunt așezate pe Sfântul Epitaf, după care trec pe sub masă. De cealaltă parte a mesei se află Sfânta Cruce, așezată sub policandru cu o zi în urmă, în cadrul Deniei din Joia Mare.
Unii credincioși trec pe sub masă o singură dată, închipuind unicitatea Jertfei Fiului lui Dumnezeu, iar alții trec pe sub masă de trei ori, în amintirea celor trei zile în care trupul lui Hristos a șezut în mormânt. Fie o singură dată, fie de trei ori, important este că atunci când fac acest gest al smereniei și al credinței, credincioșii să știe că, prin acest lucru, ei închipuie în trupul și viața lor moartea și punerea în mormânt a lui Hristos.
Așa cum Hristos a trecut prin mormânt, pentru a Se pogora în iad, cu scopul de a-i învia pe toți Drepții care așteptau încă împlinirea făgăduinței lui Dumnezeu, tot așa, credincioșii trebuie să moară și să treacă prin mormânt, pentru a putea învia împreună cu Hristos și a dobândi viață cea veșnică în Împărăția Sa.