Victoria Darvai – prima interpretă profesionistă din nordul țării - 3 ore în urmă
Îndrăgitele artiste Suzana și Daciana Vlad au primit butonul de argint pentru numărul mare de abonați de Youtube - 5 ore în urmă
Prof. dr. Ioan Dorel Todea, despre Hollósy Simon și fondatorii „Școlii de Pictură Băimărene” - 9 ore în urmă
La Borșa: Schi nocturn gratuit pentru localnici și turiști - 9 ore în urmă
La Șuior se deschide oficial sezonul de schi - 9 ore în urmă
Voluntarii de la Crucea Roșie-Filiala Maramureș au adus bucurie de sărbători, în casele multor familii din mediul rural - 12 ore în urmă
Subvenții APIA pentru crescătorii de vaci de lapte, în anul 2025 - 13 ore în urmă
Îndrăgita crainică TV Sanda Țăranu împlinește 86 de ani - 13 ore în urmă
Obiceiuri, tradiții și superstiții de Sfântul Ioan Botezătorul - 14 ore în urmă
Praznicul Botezului Domnului la Catedrala Episcopală din Baia Mare - 15 ore în urmă
Părintele Nicolae Steinhardt în „Dăruind vei dobândi”: Demonism și secularitate – 5 idei fundamentale la duminica a 5-a după Rusalii
Pericopa evanghelică care se va citi în cadrul Sfintei Liturghii de azi este consemnată de Sfântul Apostol Matei (cf. 8, 29-34, respectiv 9, 1) și ne descrie vindecarea a doi demonizați din zona Gadarenilor.
Părintele Nicolae Steinhardt, în cartea „Dăruind vei dobândi”, prezintă 5 idei fundamentale la duminica a 5-a după Rusalii:
1. Sufletul unui om face mai mult decât o turmă de porci, fie ea de două mii de capete. De nespus mai mare valoare este mântuirea unui om decât orice valoare materială, oricât de însemnată.
2. Când gherghesenii (Luca 8, 37) sunt „cuprinşi de frică mare” ce fac? „Îl roagă pe Hristos să plece de la ei”. Frica e pricină de alungarea lui Hristos. Frica este un păcat, iar curajul este o virtute creştinească. Nici că se putea să fie altminteri într-o religie al cărei întemeietor S-a urcat vitejeşte pe cruce.
3. Din textele evanghelice reiese că demonii Îl cunosc pe Hristos, ştiu cum nu se poate mai limpede Cine este: Fiul lui Dumnezeu Cel Preaînalt (Matei 8, 29; Marcu 5, 7; Luca 8, 28). Rezultă de aici că şi demonii sunt creştini de vreme ce-L cunosc pe Hristos şi-L recunosc ca pe Fiul şi Sfântul lui Dumnezeu? Desigur că nu, deşi s-ar părea că da. Demonii cunosc (altfel spus: cred) şi se tem.
4. Care-ţi este numele? Răspunsul fiind (Marcu 5, 9) „legiune (ori oştire, ori leghion) este numele meu, căci suntem numeroşi”. Păcatele şi dracii se înmulţesc întocmai ca microbii patogeni care pătrund în corpul nostru, şi ne îmbolnăvesc, sălăşluindu-se într-un teren prielnic.
5. Demonismul, vai, e o realitate. Pe planul vieţii publice se manifestă prin două extreme, două hăuri: sau tirania puterii, dictatura, opresiunea, totalitarismul, sau, dimpotrivă, la celălalt capăt, prefacerea libertăţii în nebunie, desfrâu, dezmăţ şi anarhie.
Concluzia: să punem cele sufleteşti (spirituale, duhovniceşti) deasupra celor materiale, trupeşti. Hristos nu osâdeşte cele materiale, creştinismul nu-i maniheist, nu consideră materia blestemată. Dar se impune fără doar şi poate o ierarhizare: întâi cele duhovniceşti, apoi cele materiale. Întâi mântuirea demonizatului, apoi grija pentru turma de porci!