Editorialul de miercuri: Perioada medievală băispreană - 4 ore în urmă
Respect și credință pentru munți și izvoare la Băiuț - 5 ore în urmă
Colegiul „Vasile Lucaciu” găzduiește competiția Maramu’ Division din cadrul campionatului Blue Horizon Championship - 5 ore în urmă
Câți vizitatori a avut Planetariul Baia Mare în 2024 - 6 ore în urmă
La Sighetu Marmației s-a organizat atelierul „Eminescu – Arhitectul viziunilor de lider” - 7 ore în urmă
Public numeros la lansarea noilor numere ale revistei de patrimoniu cultural „Memoria Ethnologica”; Elevii Școlii Populare de Artă au oferit și mai multă culoare evenimentului - 7 ore în urmă
Ziua Culturii Naționale: 175 ani de la nașterea poetului Mihai Eminescu - 8 ore în urmă
Maramureșeanca Silvia Timiș, alături de alți artiști români, în turneu în America - 19 ore în urmă
Cele mai tari filme pentru pasionatii de ruleta - în urmă
Proiect de suflet în Parohia Ortodoxă „Șesu-Mănăstirii” Rozavlea – „Nicio lună din anul 2025 fără rugăciune și binecuvântare în casa credincioșilor noștri” - în urmă
Dacia 1300, mașina favorită a românilor, în perioada comunistă
Uneori, șoferilor nostalgici, le place să dea timpul înapoi și să retrăiască vremurile anilor 1970, 1980. În acea perioadă, în țara noastră se rulau doar mașinile cu marca Dacia sau Olcit Club. Dacia, însă, era favorita majorității românilor. Cei care doreau să intre în posesia unei astfel de mașini, depuneau la CEC jumătate din valoare. Se primea un număr de ordine iar în anii de așteptare, (între 4 și 5 ani), cine dorea, putea să mai depună, pentru ca suma să mai scadă la final. Îmbunătățirile dorite, la achiziționarea Daciei se făceau pe loc, atunci când sosea ziua cea mare. Costul unei astfel de mașini era de 70.000 de lei. Pentru că marca Olcit nu era prea solicitată, în 1986 s-a emis un Ordin de la Guvern care prevedea decalarea cu un an a perioadei de așteptare.
Școala de șoferi costa 2.000 de lei. Și acolo, oamenii erau supuși unor adevărate teste de răbdare. Pentru a se începe cursurile teoretice, durata de așteptare era de doi ani. Odată trecut examenul, la proba practică, fiecare trebuia să aibă 50 de litri de motorină. După examenul de poligon urma examenul pe oraș, iar dacă nu era depunctat prea mult, se trecea la proba condusului pe timp de noapte. Norocoșii care treceau examenul mai așteptau încă o lună, până la obținerea permisului eliberat de Miliție.
Când apăreau probleme tehnice, oferta service-urilor din Baia Mare nu era una tocmai generoasă. Acestea erau în proprietatea statului, numărul lor fiind foarte mic. Cel mai important service auto din oraș a fost lângă UP Săsar. În general, ele funcționau în toate marile intreprinderi de stat din Baia Mare. Mecanicii erau împărțiți pe secții și aveau dreptul să-și dea acordul în privința verificărilor tehnice.
Dacia 1300 a intrat în fabricație la uzina de la Mioveni în 1969, în aceeași perioadă în care se producea și Dacia 1100. Evenimentul major al anului 1969 în industria auto din țara noastră a fost lansarea comercială a primelor modele R12 produse în România sub numele Dacia 1300. Modelul a avut un mare succes comercial în țara noastră, dar și în alte țări din Europa de Est, unde a fost exportat începând cu anul 1971. Ca statistici, Dacia 1300 și toate derivatele sale, inclusiv clasica Dacia 1310, au fost produse în peste 1,9 milioane de unități la uzina de la Mioveni în perioada 1969-2004, timp de aproape 35 de ani. Dacia 1300 a ieșit definitiv din producție în luna iulie 2004.
Bibliografie: „Baia Mare de altădată”
Lăcrimioara ZOTA