181 ani de la nașterea Reginei Elisabeta a României, poetă, eseistă și scriitoare - 39 minute în urmă
Amenzi mai mari, dar și noi drepturi pentru șoferi, în anul 2025 - 2 ore în urmă
Agentul de poliție rănit în accidentul de la Borșa are nevoie urgentă de sânge - 6 ore în urmă
Programul de vizitare a Memorialului Victimelor Comunismului și al Rezistenței de la Sighet, în aceste zile - 6 ore în urmă
Alocațiile de stat pentru copii vor crește de la 1 ianuarie 2025 - în urmă
Mulți turiști au ales să petreacă Crăciunul la pensiunile din Maramureș - în urmă
Programul ierarhilor maramureșeni, duminică, 29 decembrie - 1 zi în urmă
Se fac înscrieri la Raliul Zăpezii, aflat la cea de-a XV a ediție - 1 zi în urmă
Patinoarul, distracția copiilor aflați în vacanță - 1 zi în urmă
Florian Mătăsaru, dirijorul Fanfarei Municipale, împlinește astăzi o frumoasă vârstă - 1 zi în urmă
Pe 8 octombrie se marchează mondial conștientizarea Dislexiei
Dislexia este o dificultate de învățare care afectează circa 10% din populația lumii, dintre aceștia făcând parte numeroși artiști, inventatori, oameni de știință, exploratori, antreprenori de succes, oameni de stat care au schimbat soarta lumii, campioni sportivi etc. În efortul său de a sparge aceste bariere la nivel global, începând cu anul 2021, ONU a declarat ziua de 8 octombrie ca fiind Ziua Internațională a Dislexiei. Cuvintele sunt motorul care duce lumea înainte. Dar tot cuvintele pot pune frâne și pot ridica bariere, cu diferite nume: prejudecăți, etichete, și diferite fețe: umilirea, izolarea, excluderea.
Dislexia a fost definită ca “o tulburare la copii, care, în ciuda experienței în sala de clasă convențională, nu reușesc să atingă competențele lingvistice de citire, scriere, ortografie proporționale cu abilităţile lor intelectuale.” US National Institutes of Health definește dislexia ca o dizabilitate de învățare care poate afecta capacitatea unei persoane de a citi, a scrie, și, uneori, vorbi. Nu există doi copii dislexici cu simptome identice, deoarece tulburările capacităţilor parţiale apar în combinaţii variate şi grade de dezvoltare diferite. Aceste tulburări pot apărea şi sunt vizibile la nivelul dezvoltării slabe a motricităţii, echilibrului şi orientării în spaţiu, la nivelul schemei corporale, la nivelul percepţiei vizuale, auditive şi tactile, la nivelul memoriei precum şi din pricina deficienţei în prelucrarea secvenţială a informaţiei.
Asociaţia Română pentru Copii Dislexici (ARCD) a început de câţiva ani o campanie de informare cu privire la dislexie, pentru a susţine accesul egal la educaţie pentru persoanele cu această tulburare de învăţare.
Lăcrimioara ZOTA