Tinerii parohiei Dumbrăvița duc tradiția mai departe; Au colindat întreg satul, aducând bucurie și lumină prin scenetele tradiționale „Irod” și „Irodaş” - 11 minute în urmă
17 zile libere în 2025 pentru angajații din România - 1 oră în urmă
În a treia zi de Crăciun, ierarhii maramureșeni au slujit la Catedrala Episcopală „Sfânta Treime” din Baia Mare - 2 ore în urmă
În a doua zi de Crăciun, în Bogdan Vodă, pe Valea Izei, s-a organizat joc - 3 ore în urmă
Psiholog psihoterapeut Cecilia Ardusătan: Între Trecut și Viitor – Reflecții la cumpăna dintre ani - 4 ore în urmă
Diana Topan și Dorin Filip au lansat cântecul „Dragoste, parfum de floare rară” - 4 ore în urmă
Apel umanitar: O familie din Săcălășeni are nevoie de sprijin după ce locuința i-a fost grav afectată de un incendiu - 8 ore în urmă
Echipa de robotică a liceului „George Barițiu” Baia Mare, pe podium la prima etapă din cadrul competiției First Tech Challenge Romania - 11 ore în urmă
Opt ani de la întronizarea Preasfinţitului Părinte Iustin ca Episcop al Maramureșului și Sătmarului - 12 ore în urmă
La Sighetu Marmației debutează Festivalul de Datini și Obiceiuri de Iarnă „Marmația” - 13 ore în urmă
Mozaicul de pe Pietrosul le amintește băimărenilor de orașul minier de odinioară
Mozaicul de pe clădirea denumită „Pietrosul” din Baia Mare reprezintă un simbol iconic al orașului, un exemplu de artă murală care reflectă istoria sa minieră. Realizat într-un stil specific perioadei comuniste, înfățișează scene cu mineri, mineritul reprezentând cândva o activitate esențială pentru dezvoltarea economică și identitatea locală. Aceste mozaicuri au fost adesea realizate pentru a ilustra valorile muncii și tradițiile locale, într-un stil realist și cu puternice accente propagandiste. Alături de cei patru mineri, se disting și două femei în costume populare. Dacă imaginea minerilor simbolizează forța de muncă industrială, femeile în costume tradiționale accentuează legătura cu moștenirea culturală a regiunii.
Trecătorii sunt adesea impresionați de detaliile mozaicului, devenind nostalgici preț de câteva minute, amintindu-și de perioada unei comunități unite și empatice. Odinioară, astfel de lucrări erau frecvent plasate pe clădiri publice sau industriale, pentru a întări ideea de mândrie națională și cooperare între muncitori și țărani. Deși orașul s-a modernizat, acest mozaic rămâne un memento al vremurilor în care Baia Mare era cunoscută pentru minele sale de metale prețioase și viața minerilor care-și desfășurau activitatea în subteran.
Lăcrimioara ZOTA
1 Comentariu în această postare
Judit Crăciun
Doresc să completez niște observații.
Lucrarea respectivă este opera artistului plastic Bitay Zoltan. Ar fi bine, ca pe lângă clădire să se amplaseze pe un suport metelic (ca și altele din oraș) o imagine cu întreaga lucrare, să se știe cum arăta compoziția înainte de ciuntire. E mare păcat! Putea U U P-ul sa oprească acast masacru!!!