Mucenicii Dubai – Deliciul exotic care reinventează tradiția românească - 41 minute în urmă
„Muzicanții din Chioar”: Se dorește înființarea unei mici orchestre formată din copii talentați - 1 oră în urmă
Florin Piersic, emoție și aplauze la revenirea în sala de teatru - 3 ore în urmă
Mircea Eliade: O viață dedicată cunoașterii și spiritualității - 5 ore în urmă
Giulești și Ocna Șugatag își clarifică limitele administrative - 7 ore în urmă
Ziua celor 40 de Mucenici; Obiceiuri și credințe populare în Maramureș - 8 ore în urmă
Ziua Internațională a Femeii la Muzeul Județean de Istorie și Arheologie - 8 ore în urmă
Peste 700 de case din Borșa, reabilitate termic pe bani europeni - 9 ore în urmă
Flori din partea Asociației Filantropia Maramureșeană pentru doamnele internate la Spitalul Județean și Spitalul de boli infecțioase din Baia Mare - 9 ore în urmă
Escrocul cu o mie de fețe în Maramureș - 9 ore în urmă
Cum a devenit duminica zi de odihnă: Decretul lui Constantin cel Mare
Preluată și consolidată de Biserică, ziua a șaptea a devenit ziua de odihnă și celebrare religioasă
Pe data de 7 martie 321, împăratul Constantin cel Mare a emis un decret care stabilea duminica drept zi de repaus săptămânal în Imperiul Roman. În acea perioadă, această zi a săptămânii era cunoscută sub denumirea de Dies Solis (Ziua Soarelui), fiind asociată cu venerarea divinităților solare, un cult foarte popular în Imperiul Roman, în special în rândul soldaților. Prin acest decret, Constantin impunea ca „toți magistrații și populația care locuiește la orașe să se odihnească în venerabila Zi a Soarelui”. Momentul a marcat un pas esențial în trecerea de la o societate predominant păgână la una influențată de creștinism, religie care începuse să câștige tot mai mulți adepți.
Decizia împăratului nu a fost una întâmplătoare. Deși inițial adept al cultului Sol Invictus (Soarele Neînvins), Constantin a devenit un susținător al creștinismului, în special după bătălia de la Podul Milvius (312), când, conform tradiției, ar fi văzut pe cer o cruce luminoasă și inscripția „In hoc signo vinces” („Prin acest semn vei învinge”), ceea ce l-a determinat să acorde sprijin noii religii iar în 313, prin Edictul de la Milano, să o legalizeze.
Ulterior, episcopul Romei, Silvestru I, a decis să schimbe denumirea păgână a zilei de duminică din Dies Solis în Dies Dominica (Ziua Domnului), consolidându-i astfel noul statut religios. În anii următori, Biserica Creștină a continuat procesul de transformare. Un moment esențial în această schimbare l-a constituit Conciliul de la Laodiceea (366), care a interzis respectarea sabatului iudaic de către creștini și a dispus ca solemnitatea să fie mutată în zilele de duminică. În cadrul conciliului s-a hotărât că „creștinii să nu iudaizeze stând nelucrători sâmbăta, ci să lucreze în ziua aceea… Și dacă totuși sunt găsiți iudaizând, să fie anatema”. Decizia a fost un pas important în separarea clară dintre creștinism și iudaism.
În anul 386, Sinodul de la Aquilea a recunoscut schimbarea oficială a denumirii duminicii din Dies Solis în Dies Dominica, iar în jurul anului 400, marele teolog Ieronim din Betleem justifica această adoptare, afirmând: „Dacă e numită Ziua Soarelui de către păgâni, noi o admitem ca atare cu voie bună, fiindcă în această zi a apărut lumina și a răsărit Soarele neprihănirii noastre”.
Schimbarea a avut un impact profund asupra organizării societății. Înainte de Constantin, romanii utilizau o săptămână de opt zile, iar ziua a opta era dedicată negoțului – un moment în care țăranii veneau în orașe să-și vândă produsele. După decretul imperial, ritmul vieții s-a schimbat, impunându-se săptămâna de șapte zile, cu șase zile lucrătoare și duminica drept zi de odihnă, o structură ce a devenit fundamentul societății europene și s-a menținut până în zilele noastre.
În Evul Mediu, respectarea duminicii ca zi sfântă a devenit obligatorie în lumea creștină, iar participarea la slujba religioasă a devenit un act de devoțiune extrem de important. De-a lungul secolelor, în special în societățile puternic industrializate, s-au făcut numeroase încercări de a reduce importanța religioasă a duminicii, transformând-o într-o simplă zi de repaus. Cu toate acestea, tradiția respectării duminicii ca zi de odihnă și sărbătoare religioasă persistă.
În România, duminica a fost recunoscută oficial ca zi liberă abia în 1925, prin adoptarea Legii repausului duminical. În ciuda modernizării și a schimbărilor sociale, această zi continuă să fie un moment de reflecție, odihnă și reîncărcare spirituală pentru mulți oameni din întreaga lume. Astfel, ceea ce a început ca o simplă măsură administrativă a împăratului Constantin cel Mare a devenit o tradiție profund înrădăcinată, care a modelat cultura și viața cotidiană a civilizației occidentale.
Vasile Petrovan