Înfrângere pentru Știința Explorări în ultimul meci oficial din acest an - 7 ore în urmă
Despre adversara României din barajul pentru CM 2026 – o radiografie în cifre - 8 ore în urmă
„O jucărie pentru o bucurie”, un demers al CS Minaur - 9 ore în urmă
Remiză acasă pentru CSM Sighet cu prima clasată - 9 ore în urmă
Ultima noapte a lui Nichita Stănescu - 10 ore în urmă
Victorie fără dureri de cap pentru CS Minaur cu „lanterna roșie” - 11 ore în urmă
Festivalul „Cum e datina străbună”, la Sighetu Marmației - 11 ore în urmă
Concurs de Kendama pentru tineri, la Biblioteca Județeană „Petre Dulfu” Baia Mare - 13 ore în urmă
Pr. Adrian Dobreanu: Preocupările vieții ca motive care ne îndepărtează de chemarea lui Dumnezeu - 13 ore în urmă
Tinerii de la Liceul Tehnologic „Grigore C. Moisil” Târgu Lăpuș au avut parte de o experiență interactivă la Primăria Municipiului Baia Mare - 13 ore în urmă
A fost odată respect pentru profesori. Astăzi, în unele școli, e teamă, e violență, e confuzie.
Cândva, școala era un sanctuar. Un loc al învățăturii, dar și al respectului. Profesorul era privit cu teamă binevoitoare, cu admirație, cu acea aură aproape mitologică a celui care „știe”. Sala de clasă era tăcută, iar catalogul, odată deschis, impunea disciplină.
Dar azi? Azi, în România anului 2025, un profesor poate ajunge în UPU cu un traumatism cranian. Într-un spital. Lovit de o elevă de 16 ani.
S-a întâmplat într-un oraș mic, Beclean. Dar ar fi putut fi oriunde. În orice clasă, din orice colț de țară. În jurul orei 14:30, o femeie de 30 de ani – profesoară – a fost adusă la urgențe, cu un diagnostic care nu are ce căuta într-un orar școlar: traumatism craniocerebral prin heteroagresiune. A fost conștientă. Cooperantă. Șocată. Și, probabil, devastată sufletește.
Iar eleva, reținută. 24 de ore. Nu pentru chiul, nu pentru obrăznicie, ci pentru lovire sau alte violențe.
Cum s-a ajuns aici? Am transformat școala într-un câmp de tensiuni. Unde profesorul a pierdut autoritatea, iar elevul a pierdut reperele. Unde părintele nu mai sprijină actul educațional, ci îl contestă. Unde telefoanele sunt mai importante decât tăcerea din bibliotecă. Unde sistemul e bolnav, subfinanțat, demoralizat.
Educația a fost cândva despre formare. Astăzi, e despre supraviețuire. Școala s-a schimbat. Nu mai este o poartă spre viitor, ci, uneori, o arenă în care se luptă frustrările unei societăți confuze.
Și atunci, întrebarea nu este doar „cum s-a schimbat școala?”, ci în ce ne-am transformat noi, ca societate, dacă o copilă de 16 ani poate ridica mâna asupra celei care ar fi trebuit să-i fie model, ghid, sprijin?
Răspunsul doare. Poate, mai mult decât orice teză picată.
Vasile Petrovan
















