Psiholog psihoterapeut Cecilia Ardusătan: „Florii înseamnă primire. Dar adevărata primire nu e când ceilalți te aplaudă. E când te lași văzut, exact așa cum ești. Fără decor. Fără mască” - 6 ore în urmă
„Jocul Satului” – tradiție și voie bună în Sat Șugatag în a doua zi de Paști - 8 ore în urmă
Gabriela Ardusătan a lansat priceasna „Am venit la Tine, Doamne” (VIDEO) - 8 ore în urmă
Alexandru Sabo de la Colegiul de Arte Baia Mare, premiat la Olimpiada Națională de Interpretare Instrumentală, Vocală și Studii Teoretice - 8 ore în urmă
Pr. Adrian Dobreanu: „Să Îl întâmpinăm pe Hristos în Ierusalimul sufletelor noastre” – Meditație la Duminica Floriilor - 9 ore în urmă
Ryana Botar de la Școala Populară de Artă Baia Mare, locul II la Concursul de chitară clasică „Samus GuitArt” - 9 ore în urmă
Motiv de divorț? – noua teorie care răstoarnă toate miturile despre căsătorie - 10 ore în urmă
Diana Șoșoacă – ambasadoare de ocazie în SUA, la Mar-a-Lago - 10 ore în urmă
La Catedrala Episcopală din Baia Mare va avea loc procesiunea tradițională de Florii - 13 ore în urmă
Casa din Piața Gorki – proză de Marian Ilea (XI) - 14 ore în urmă
Semafoare cu patru culori? Nu e glumă
Roșu, galben, verde… și alb? Nu, nu-i vorba de steaguri, ci de semafoarele viitorului. Cercetătorii din America spun că, peste câțiva ani, sistemul clasic de semnalizare rutieră ar putea fi extins cu o a patra culoare. Motivul? Apar tot mai multe mașini autonome – adică acele „drăcovenii” care se conduc singure – și ele au nevoie de reguli noi pentru a circula în siguranță.
Potrivit unui studiu condus de profesorul Henry Liu, la Universitatea din Michigan, semafoarele cu patru culori ar putea deveni realitate mai repede decât ne imaginăm. Mai ales că mașinile moderne transmit deja, prin GPS, informații care pot ajuta la dirijarea traficului. Într-un program-pilot desfășurat într-un orășel american numit Birmingham, 34 de semafoare au fost sincronizate în funcție de datele primite direct de la vehiculele General Motors – fără camere, senzori sau lucrări costisitoare de infrastructură.
Cum ar funcționa semaforul cu lumină albă?
Un alt cercetător, Ali Hajbabaie de la Universitatea de Stat din Carolina de Nord, propune ca atunci când în trafic sunt suficiente mașini autonome, semaforul să afișeze o lumină albă. În acele momente, șoferii umani nu ar mai trebui decât să urmeze vehiculul din față – pentru că mașinile inteligente deja comunică între ele și știu exact ce au de făcut. Așadar, lumina albă ar însemna: „urmează plutonul”!
Culoarea albă este doar o sugestie – sistemul ar putea folosi și semnale combinate, cum ar fi roșu și verde care clipesc simultan. Important este ca semnalul să fie înțeles de toți și aplicat în mod unitar.
E departe momentul?
Poate că pare un scenariu dintr-un film SF, dar cercetătorii spun că nu e chiar așa departe. Chiar și cu doar 6% dintre mașini conectate, experimentul din Michigan a arătat că semafoarele pot fi ajustate automat, în timp real, pentru a reduce ambuteiajele. Asta fără ca autoritățile să schimbe nimic la stâlpi sau fire.
De altfel, o parte din aceste tehnologii s-ar putea aplica și în orașe ca Baia Mare, unde infrastructura e încă în dezvoltare. Sistemul propus nu cere decât date de la mașini – iar dacă acestea sunt „inteligente”, semafoarele pot deveni și ele mai deștepte, fără investiții uriașe.
Vasile Petrovan