152 de ani de la nașterea lui IULIU MANIU - 6 ore în urmă
Vineri seară, de vizionat spectacolul „Căsătoria”, după N.V. Gogol - 7 ore în urmă
Teodor Perșa din Băiuț (1943-2006) – o viață pe note muzicale - 7 ore în urmă
Turiști fericiți după o plimbare cu sania, trasă de iapa Karina - 7 ore în urmă
A fost hramul de iarnă al Mănăstirii Scărișoara Nouă - 7 ore în urmă
Aducere aminte: Cu Lenuș la săniuș pe derdeluș - 8 ore în urmă
Editorialul de miercuri: Două întâmplări din vremea când trebuia să devenim “oamenii noi” ai comunismului - 8 ore în urmă
SMURD Maramureș împlinește 15 ani - 8 ore în urmă
Marcel Mureșan, dialog cu Ioan Marchiș (II) - 8 ore în urmă
De la 1 ianuarie crește indemnizația ajutorului de înmormântare - 10 ore în urmă
JAF LA DRUMUL MARE. Prejudiciu de 5.000.000 de euro la drumul Baia Mare – Târgu Lăpuș
Drumul național DN 18B Baia Mare- Târgu Lăpuș ar fi putut să fie o poveste de succes: un drum reabilitat cu o tehnologie nouă, executat fără întârzieri bătătoare la ochi și care, până una-alta, arată bine la prima vedere. Asta ca să vedem partea plină a paharului, cum insistent cer unii.
Dar e o lucrare care s-a înecat (ca țiganul) la mal; la malul drumului, cunoscut mai ales sub denumirea de acostament. Care nu a asigurat siguranța circulației de la începerea lucrărilor (august 2018) și cel puțin până în primăvara anului 2019. O recunoaște chiar DRDP Cluj (executantul lucrării), în adresa 69142/23.12.2018, în care se spune clar că stabilizarea acostamentului realizat din material granular, precum și protecția acceselor la proprietățile și drumurile ce intersectează DN 18B urmează a se executa abia în primăvara anului 2019. Practic, vreo 10 luni s-a circulat la noroc, doar cu rugăciuni ca să nu se întâmple vreo tragedie. Și nici acum nu există siguranța că există… siguranță. Cum ar veni, aici privim la partea goală a paharului.
DNA a intrat pe firul acestui drum
La această parte de pahar s-a mai uitat și DNA, care a estimat că la execuția acestui drum s-a creat un prejudiciu de 5.000.000 de euro. O explicație a acestei imense sume poate veni din faptul că lucrările au demarat fără a exista autorizație de construire și proiect autorizat de CNAIR, și, ca atare, orice achiziție de materiale de construire a fost ilegală, deci contabilizată la prejudicii. Chestia cu autorizația de construire stă în picioare, din moment ce autoritățile locale anunțau triumfalist în 28.08.2018 că ”s-a semnat certificatul de urbanism în vederea autorizării lucrărilor de reabilitare a covorului asfaltic pe drumul național DN18B Baia Mare – Târgu Lăpuș”. Cum lucrările au demarat în 1 august, e greu de presupus că autorizația de construire s-a obținut în două zile (precizăm că 28 și 29 iulie 2018 au fost zile nelucrătoare).
Tehnologii noi și la drum și la furt
Dar sunt și elemente clare că s-a furat la greu. ”Reciclarea in situ (procesul tehnologic ales de către CNAIR) se realizează în regie proprie și sunt hotărât ca pentru bugetul de anul viitor să propun consilierilor județeni achiziția unui astfel de utilaj, care reduce cu până la 35% costurile de reparații pe drumurile județene” – a făcut președintele CJ Zetea o altă promisiune pe care, instant, a și uitat-o. Tehnologia presupune decopertarea drumului cu un utilaj numit tren de reciclare in situ, iar materialul rezultat în urma frezării straturilor distruse este amestecat cu diverse adaosuri și reașternut pe drum. Asta înseamnă că se micșorează drastic necesarul de produse de balastieră. Doar din analiza a două contracte pentru achiziția unor astfel de produse -încheiate cu o fermă din Brăila! – DNA a constatat un prejudiciu de 2,55 milioane lei. Inutilitatea acestor achiziții au fost semnalate chiar din interiorul DRDP Cluj, de către inginerul șef Vasile Sabău și directorul economic, Aneta Vișan. Ultima a refuzat semnarea achiziției motivând că ”nu se justifică achiziția cantităților de balast care ar duce la crearea de stocuri neeconomice și imobilizarea de fonduri fără justificare economică”. Rezultatul: inginer șef tras pe linie moartă, director economic dat afară (și repus pe funcție printr-o sentință judecătorească).
S-a mai furat de la asfaltul așternut pe DN 18B, acesta având diverse grosimi care, mai mereu, erau mai mici decât normativele în vigoare. Și cine știe ce se va mai găsi. Și uite așa, în loc să privim cu mândrie și mulțumire la un pahar plin, trebui să facem eforturi pentru a vedea porțiunea plină a paharului.
Deocamdată ecuația drumului Baia Mare – Târgu Lăpuș este 5.000.000 (de euro) = DNA : DN 18 B. Extrăgând factorul comun DN, rezultă A 18 B = 5.000.000 de euro; unde cu A 18B ar fi notat ”A(devărul despre DN) 18 B.
1 Comentariu în această postare
Maria
Prosteala furnizata ciclic de catre clujeni la adresa maramuresenilor,cu un real concurs al autoritatilor noastre judetene si locale,linistit putem sa o numim inovativa,in acest caz un drum realizat pe nisipuri miscatoare impuse .Au inceput cu Universitatea iar noi total inovativi,am ramas doar cu un punct de lucru.Ei au 11 Parcuri industriale,foarte multe realizate in timpul guvernarii clujeanului Boc,noi ZERO.Azi la zi,un drum prost,inovativ,cu pietris tocmai bun sa-ti sparga parbrizul,cu surpari,peticit inovativ,adica o mizerie.Sper ca Zetea sa fie istorie,pe modelul Ciceu,pacat doar ca avem 8 ani de Mari Nerealizari.