Artistul Ionuț Uivaroși din Urmeniș, invitat în cadrul unui concert de pricesne în Austria - 10 ore în urmă
Joc de Lăsatul Secului în Rogoz: „Păstrăm cu drag acest obicei din bătrâni, care adună laolaltă fete și feciori, tineri și bătrâni, iubitori de tradiție” - 12 ore în urmă
Vizită oficială a Ambasadorului Japoniei în România la Sighetu Marmației - 12 ore în urmă
Biserica ortodoxă din Săbișa are un nou paroh - 13 ore în urmă
Lupta pentru protejarea agriculturii: fermierii cer măsuri urgente - 13 ore în urmă
Elevi de la Colegiul „Dragoș Vodă” din Sighetu Marmației, calificați la Concursul Național de Chimie „Lazăr Edeleanu” - 14 ore în urmă
Miculaiciuc Andrei, în vizorul ANI pentru fals în declarații - 14 ore în urmă
Perechea David Soponar și Izabella Bartha de la DanceLight Studio Baia Mare, în Lotul Național al României - 14 ore în urmă
Adunare și sărbătoare în comunitatea armeană din Baia Mare - 14 ore în urmă
Ziua Mondială a Scriitorilor, marcată la Filiala „Nicolae Iorga” a Bibliotecii Județene „Petre Dulfu” - 16 ore în urmă
Aducere aminte: Cum era șofatul înainte de ’89; „Erau puţine maşini atunci, ţin minte că le puteai număra”
A fi şofer în zilele noastre este diferit faţă de cum era înainte de ’89.
Maramureşenii care au prins acea perioadă îşi amintesc, în primul rând, de faptul că atunci străzile nu erau atât de aglomerate ca acum. Apoi, circulaţia alternativă duminica şi cozile la benzină sunt alte elemente care stârnesc diferite sentimente celor care au trăit în acea vreme.
„Prima maşină a fost Dacia 1100. Era destul de bună ca maşină , dar puţini şi-o puteau permite. Ca s-o facă mai accesibilă s-au emis „cecuri”. Alocarea lor era, în banii de atunci, 5 milioane. Dacă tu voiai să participi la tragerile pentru Dacia, trebuia să depui la CEC aceşti bani şi dacă aveai noroc o puteai câştiga. Apoi a urmat Dacia 1300 (…).
După 1980, lipsa combustibilului a dus practic la decizia ca într-un sfârşit de săptămână să circule maşinile cu număr par, iar apoi în celalalt weekend să circule cele cu număr impar. Au fost ani în care se făcea economie la orice, toate le primeai cu măsură. Erau puţine maşini atunci, ţin minte că le puteai număra. Nu-ţi puteai permite o maşină. Apoi noi, oamenii de rând, nici nu cunoşteam mărci străine multe, era ceva ce nu aveai unde să le vezi. Apoi rândurile de la combustibil erau ceva de speriat. Stăteai ore şi zile să-ţi poţi cumpăra benzină, care şi aceea era limitată. Nu puteai cumpăra decât o anumita cantitate şi se dădea pe bonuri”, îşi aminteşte Viorica N.
De asemenea, băimăreanul Alexandru S. spune: „Ei bine, îmi amintesc de căsătoria mea… în 1984, 14 februarie, era o iarnă grea cu zăpada de aproape 1m și cu un ger cumplit, -22 °C, ţin minte perfect. Orașul Baia Mare avea vreo 10 taximetre. Atunci era dată legea cu numerele cu soț și fără soț, pentru că se circula greoi și benzina și motorina erau pe tichete valorice. Deci, atunci a apărut Decretul cu soț sau fără. Cert este că nu circulau decât mașinile de aprovizionare cu pâine, lapte, carne etc. La mine la nuntă, cu aprobare de la Primărie am primit cinci taxiuri din 10 cu număr fără soț, care puteau circula. Cu alea am cărat nuntașii și prăjiturile, iar cu sanie trasă de cai a Consiliului popular am dus vinul, carnea și orchestra”.
L.C.H.