Artistul Ionuț Uivaroși din Urmeniș, invitat în cadrul unui concert de pricesne în Austria - 8 ore în urmă
Joc de Lăsatul Secului în Rogoz: „Păstrăm cu drag acest obicei din bătrâni, care adună laolaltă fete și feciori, tineri și bătrâni, iubitori de tradiție” - 10 ore în urmă
Vizită oficială a Ambasadorului Japoniei în România la Sighetu Marmației - 10 ore în urmă
Biserica ortodoxă din Săbișa are un nou paroh - 11 ore în urmă
Lupta pentru protejarea agriculturii: fermierii cer măsuri urgente - 11 ore în urmă
Elevi de la Colegiul „Dragoș Vodă” din Sighetu Marmației, calificați la Concursul Național de Chimie „Lazăr Edeleanu” - 11 ore în urmă
Miculaiciuc Andrei, în vizorul ANI pentru fals în declarații - 11 ore în urmă
Perechea David Soponar și Izabella Bartha de la DanceLight Studio Baia Mare, în Lotul Național al României - 12 ore în urmă
Adunare și sărbătoare în comunitatea armeană din Baia Mare - 12 ore în urmă
Ziua Mondială a Scriitorilor, marcată la Filiala „Nicolae Iorga” a Bibliotecii Județene „Petre Dulfu” - 13 ore în urmă
Aducere aminte: În Țara Codrului se practica obiceiul cununii la secerat
Pentru că vremea secerișului e aproape, să ne reamintim cum se făcea pe vremuri această activitate.
Centrul Culturii Tradiționale Maramureș precizează că în Țara Codrului se practica obiceiul cununii la secerat, care s-a păstrat până la colectivizare.
„Cei bocotani, cu pământ mult” organizau clăci la secerat. Ceilalți, cu pământ mai puțin, secerau cu întreaga familie. Copiii puneau cununile (legătorile), bărbatul secera, femeile lua după secerător soicele și le puneau pe legătoare, cei mai bătrâni legau snopii.
Spre seară, snopii erau adunați și făcuți cruci. Când era gata secerișul, se adunau cele mai frumoase spice și se alcătuia un struț, care era dus acasă, în general de fete sau de femeile mai tinere. Oamenii care au participat la clacă, se întorceau spre case în grup, cântând, iar cel care purta struțul, mergea în față.
Struțul și secerătorii erau udați cu apă la toate casele pe lângă care treceau. Când se apropiau de casă, gazda le ieșea înainte cu cofa cu apă și uda struțul, mai ales pe cel pe care-l aducea, dar și pe restul secerătorilor. Aceștia înconjurau casa, în timp ce femeile horeau strigături:
Ieși, găzdoaie, în poduț
Că-ți aducem mândru struț,
Ieși cu pălincă și apă
C-am gătat și holda tătă, se precizează în Memoria Ethnologica (Obiceiuri legate de muncile de vară în Asuaju de Jos, Colecția Viorica & Adela Naghiu).
Foto – Felician Săteanu