Tinerii parohiei Dumbrăvița duc tradiția mai departe; Au colindat întreg satul, aducând bucurie și lumină prin scenetele tradiționale „Irod” și „Irodaş” - 11 ore în urmă
17 zile libere în 2025 pentru angajații din România - 12 ore în urmă
În a treia zi de Crăciun, ierarhii maramureșeni au slujit la Catedrala Episcopală „Sfânta Treime” din Baia Mare - 12 ore în urmă
În a doua zi de Crăciun, în Bogdan Vodă, pe Valea Izei, s-a organizat joc - 14 ore în urmă
Psiholog psihoterapeut Cecilia Ardusătan: Între Trecut și Viitor – Reflecții la cumpăna dintre ani - 14 ore în urmă
Diana Topan și Dorin Filip au lansat cântecul „Dragoste, parfum de floare rară” - 14 ore în urmă
Apel umanitar: O familie din Săcălășeni are nevoie de sprijin după ce locuința i-a fost grav afectată de un incendiu - 19 ore în urmă
Echipa de robotică a liceului „George Barițiu” Baia Mare, pe podium la prima etapă din cadrul competiției First Tech Challenge Romania - în urmă
Opt ani de la întronizarea Preasfinţitului Părinte Iustin ca Episcop al Maramureșului și Sătmarului - în urmă
La Sighetu Marmației debutează Festivalul de Datini și Obiceiuri de Iarnă „Marmația” - în urmă
Aducere aminte: Lada de zestre – una dintre cele mai importante piese din gospădăria țărănească
Confecționată din lemn, lada de zestre rămâne una dintre cele mai importante piese din gospădăria țărănească.
Se ținea la capătul laiței și conținea zestrea fetei de măritat sau pe cea a femeii căsătorite. După nuntă, mireasa aducea lada de zestre la casa mirelui, încărcată cu îmbrăcămintea, fățoile, ștergarele, lipideauăle, cergile lucrate manual.
Câmpul ornamental al lăzilor acoperea întreaga suprafață, pe ladă aparând motive străvechi, tradiționale, unele cu rol apotropaic: rozeta solară, roata, crucea. Întâlnim motive pictate, simboluri vegetale: bradul, laleaua, crinul, margareta, garofița, spicul. Alteori, decorul dispus pe suprafață lăzii de zestre cuprinde motive geometrice: cercuri, romburi, zig-zaguri, linii întretăiate, semicercuri, pătrate, x-uri.
„Zestrea o duc la trei, patru zile. Dacă avea mireasa ladă, punea acolo cerge și tot. Dar în prima zi ducea mireasa așternutu, să să culce-n lipideu ei și în perinile ei. Să să drăgostea pă cele noi. La cineva am auzit că n-o avut mireasa atâta zestre și o pus ptietri în ladă. Și s-o dus cu caru după ie și n-o mai putut-o rădica de jos. Pă când o ajuns acasă, o fo bolovani”, se precizează în Memoria Ethnologica, Tradiții din Breb, Colecția Corina Isabella Csiszár, Florin Avram.
„Despre zestre se discuta când mereu părințî, îi dădea un pământ sau ce îi dădea de zestre. Fecioru primea ca zestre car, boi, oi, iar fata primea vaci, oi, care-o stat mai bine îi dădeau și fetei o pereche de junci. Când veneau di pă sate, aduceu zestrea cu caru’ cu boii după nuntă la o săptămână. O fo o nevastă din Breb la noi, apoi o adus zestrea în ladă și o pus lada pă car” – din Memoria Ethnologica, Obiceiuri din Sârbi, Colecția Maria Mirela Poduț, Corina Isabella Csiszár.
Sursa – Cultura Tradiţională Maramureş