Artistul Ionuț Uivaroși din Urmeniș, invitat în cadrul unui concert de pricesne în Austria - 11 ore în urmă
Joc de Lăsatul Secului în Rogoz: „Păstrăm cu drag acest obicei din bătrâni, care adună laolaltă fete și feciori, tineri și bătrâni, iubitori de tradiție” - 13 ore în urmă
Vizită oficială a Ambasadorului Japoniei în România la Sighetu Marmației - 13 ore în urmă
Biserica ortodoxă din Săbișa are un nou paroh - 14 ore în urmă
Lupta pentru protejarea agriculturii: fermierii cer măsuri urgente - 14 ore în urmă
Elevi de la Colegiul „Dragoș Vodă” din Sighetu Marmației, calificați la Concursul Național de Chimie „Lazăr Edeleanu” - 14 ore în urmă
Miculaiciuc Andrei, în vizorul ANI pentru fals în declarații - 14 ore în urmă
Perechea David Soponar și Izabella Bartha de la DanceLight Studio Baia Mare, în Lotul Național al României - 14 ore în urmă
Adunare și sărbătoare în comunitatea armeană din Baia Mare - 15 ore în urmă
Ziua Mondială a Scriitorilor, marcată la Filiala „Nicolae Iorga” a Bibliotecii Județene „Petre Dulfu” - 16 ore în urmă
Aducere aminte: Lada de zestre – una dintre cele mai importante piese din gospădăria țărănească
Confecționată din lemn, lada de zestre rămâne una dintre cele mai importante piese din gospădăria țărănească.
Se ținea la capătul laiței și conținea zestrea fetei de măritat sau pe cea a femeii căsătorite. După nuntă, mireasa aducea lada de zestre la casa mirelui, încărcată cu îmbrăcămintea, fățoile, ștergarele, lipideauăle, cergile lucrate manual.
Câmpul ornamental al lăzilor acoperea întreaga suprafață, pe ladă aparând motive străvechi, tradiționale, unele cu rol apotropaic: rozeta solară, roata, crucea. Întâlnim motive pictate, simboluri vegetale: bradul, laleaua, crinul, margareta, garofița, spicul. Alteori, decorul dispus pe suprafață lăzii de zestre cuprinde motive geometrice: cercuri, romburi, zig-zaguri, linii întretăiate, semicercuri, pătrate, x-uri.
„Zestrea o duc la trei, patru zile. Dacă avea mireasa ladă, punea acolo cerge și tot. Dar în prima zi ducea mireasa așternutu, să să culce-n lipideu ei și în perinile ei. Să să drăgostea pă cele noi. La cineva am auzit că n-o avut mireasa atâta zestre și o pus ptietri în ladă. Și s-o dus cu caru după ie și n-o mai putut-o rădica de jos. Pă când o ajuns acasă, o fo bolovani”, se precizează în Memoria Ethnologica, Tradiții din Breb, Colecția Corina Isabella Csiszár, Florin Avram.
„Despre zestre se discuta când mereu părințî, îi dădea un pământ sau ce îi dădea de zestre. Fecioru primea ca zestre car, boi, oi, iar fata primea vaci, oi, care-o stat mai bine îi dădeau și fetei o pereche de junci. Când veneau di pă sate, aduceu zestrea cu caru’ cu boii după nuntă la o săptămână. O fo o nevastă din Breb la noi, apoi o adus zestrea în ladă și o pus lada pă car” – din Memoria Ethnologica, Obiceiuri din Sârbi, Colecția Maria Mirela Poduț, Corina Isabella Csiszár.
Sursa – Cultura Tradiţională Maramureş