Artistul Ionuț Uivaroși din Urmeniș, invitat în cadrul unui concert de pricesne în Austria - 4 ore în urmă
Joc de Lăsatul Secului în Rogoz: „Păstrăm cu drag acest obicei din bătrâni, care adună laolaltă fete și feciori, tineri și bătrâni, iubitori de tradiție” - 6 ore în urmă
Vizită oficială a Ambasadorului Japoniei în România la Sighetu Marmației - 6 ore în urmă
Biserica ortodoxă din Săbișa are un nou paroh - 7 ore în urmă
Lupta pentru protejarea agriculturii: fermierii cer măsuri urgente - 7 ore în urmă
Elevi de la Colegiul „Dragoș Vodă” din Sighetu Marmației, calificați la Concursul Național de Chimie „Lazăr Edeleanu” - 7 ore în urmă
Miculaiciuc Andrei, în vizorul ANI pentru fals în declarații - 8 ore în urmă
Perechea David Soponar și Izabella Bartha de la DanceLight Studio Baia Mare, în Lotul Național al României - 8 ore în urmă
Adunare și sărbătoare în comunitatea armeană din Baia Mare - 8 ore în urmă
Ziua Mondială a Scriitorilor, marcată la Filiala „Nicolae Iorga” a Bibliotecii Județene „Petre Dulfu” - 10 ore în urmă
Bucurie și tradiție: Despre Bărbătescu’, Feciorescu’ sau Bătrânescu’ din Maramureșul istoric
Dansul tradițional din Maramureș este foarte apreciat la nivel național și nu numai. Tocmai de aceea, Centrul Culturii Tradiționale Maramureș ne prezintă azi informații despre Bărbătescu’, Feciorescu’ sau Bătrânescu’ din Maramureșul istoric.
Este vorba despre jocul de virtuozitate al maramureșenilor, care se joacă numai de către feciori și bărbați, coregrafiat, în semicerc, diagonală, cerc, traverseuri de linii, pe două coloane independente de feciori față în față, ținându-se de mâini, de degete sau de umeri.
Figurile sunt foarte multe și variate. În conținutul lor se găsesc pașii tropotiți, care se combină cu pintenii în aer și la podea, bătăi din palme în formule tipice cunoscute cu variante ritmice de trei valori executate în roată. Deplasarea se face spre stânga, invers acelor de ceasornic, cu pas de bază, pași săriți pe un picior, pe ambele picioare pe verticală și în deplasare. Întâlnim îmbinări de formule ritmice diferite, folosind pași suprapuși în contratimp cu sincopele, sărituri înainte și inapoi, accente realizate prin bătăi cu talpa în podea și trecerea greutății corpului de pe un picior pe celălalt, dar și pași dublii pe câte un picior.
Un element deosebit în desfășurarea jocului bărbătesc este poza statică pe durata a patru timpi, iar contrastul dintre pozele statice pe muzica curgătoare și succesiunea bătăilor puternice din palme, creează un efect spectaculos și original. În zona Săpânța, la acest timp de dans, întâlnim câteva exemple de poliritmie care se repetă de două sau mai multe ori. Melodiile specifice jocului bărbătesc sunt multiple și variate, ele pot conține mai multe fragmente. Măsura muzicală este de 2/4, iar tempoul este unul aproape la fel, general, în toate satele maramureșene unde se joacă, adică unul Allegro (pătrimea = 132-150), informează Grigore Simionca, maestru coregraf, referent CJCPCT „Liviu Borlan” Maramureș.
Foto: Gabriel Motica