S-au pus în vânzare biletele pentru Final Four-ul Cupei României, în care joacă și Minaur - 11 minute în urmă
Un nou Aquapark prinde contur într-o comună din județul Satu Mare; Contractul de finanțare a fost semnat - 15 minute în urmă
Trei elevi de la „Șincai” vor reprezenta Maramureșul la faza națională a olimpiadei școlare de dezbateri - 30 minute în urmă
Rezultate remarcabile obținute de elevii de la Colegiul de Arte Baia Mare la Festivalul „J. S. Bach”, ediția a XXXIX-a - 40 minute în urmă
Bogdan Teodorescu a murit. Analistul politic avea 61 de ani - 51 minute în urmă
PS Timotei Sătmăreanul a binecuvântat cabinetul de Practică Liturgică din cadrul Domeniului de Teologie Ortodoxă „Justinian Arhiepiscopul” a CUNBM - 58 minute în urmă
„Meșteșuguri din bătrâni – atelier de încondeiat ouă” la Muzeul Satului din Baia Mare - 1 oră în urmă
Maramureșenii luptă cu înghețul de primăvară - 1 oră în urmă
Spitalul Municipal Sighetu Marmației își întărește echipa medicală cu noi specialiști - 2 ore în urmă
Coltău devine epicentrul energiei verzi din județ - 3 ore în urmă
Călătorie cu trenul Baia Mare – Ferneziu. Pare greu de crezut, dar în trecut a fost reală
Ferneziu, cartier al orașului Baia Mare, nu a fost întotdeauna astfel. În trecut, Firiza de Jos (Ferneziu) și Firiza de Sus erau două localități învecinate, aproape de orașul Baia Mare, spre deosebire de prezent, când ambele snt cartiere ale orașului.
Și mai interesant este faptul că în urmă cu zeci de ani, acolo se putea ajunge cu trenul, din Baia Mare.
Astăzi ni se pare incredibil, pentru că majoritatea circulăm cu mașinia sau autobuzul, iar drumul nu durează mai mult de 15 -20 de minute. Dar la acea vreme chiar circula un tren de persoane, atât spre Ferneziu, cât și spre Baia Sprie. Linia Baia Mare – Ferneziu avea 7 km se ramifica din linia Baia Mare – Baia Sprie la stația Baia Mare Fabrică pentru a urca spre nord până la stația Ferneziu. În anul 1954 circulau două perechi de trenuri mixte pe zi, cu trei clase, tractate de locomotive cu abur, care parcurgea acest traseu în 37 de minute.
În 1958 traficul a fost redus la o singură pereche de trenuri mixte, cu două clase, care străbăteau traseul în 35 de minute. Linia a purtat și denumirea Baia Mare – Firiza deoarece actualul cartier Ferneziu din Baia Mare a fost în diferite perioade un sat separat numit Firiza de Jos ori un sat aparținător de comuna Firiza (în maghiară Felsőfernezely).
Traseul, legat de cel spre Baia Sprie
În Mersul trenurilor din 1948 arată că în acel an circulau trei perechi de trenuri de pasageri, în direcția Ferneziu (Firiza). Acestea aveau plecările fixate la ore utile în special navetiștilor care lucrau în Baia Mare. Transportul călătorilor, era asigurat, în regim de transbordare. Cei care doreau să ajungă în Firiza din Baia Mare luau pentru început trenul de Baia Sprie până în stația Baia Mare Fabrică. Dacă pentru cursa de ora 4:00 și cea de ora 14:00 existau solicitări suficiente, în momentul în care trenul se întorcea din Baia Sprie, atunci se forma, cu aviz special, garnitura care circula până la Firiza. De aici, după 10 minute (timp suficient ca locomotiva să rebruseze), trenul pornea spre Baia Mare. Dacă nu existau solicitări trenul staționa în stația Baia Mare Fabrică și se forma aici noul tren ce ar fi trebuit să vină din Firiza.
Singurul tren direct era cel de seară, care circula zilnic. Acesta pornea din gara Baia Mare la ora 19:00 și mergea direct la Baia Sprie, unde ajungea la ora 19:29. La ora 19:39 pornea spre stația Baia Mare Fabrică, unde ajungea la ora 19:54. De aici pleca la ora 20:04 și ajungea în Firiza la ora 20:13. La ora 20:25 pleca din Firiza cu sosire în gara Baia Mare la ora 20:48.
Foto: Facebook – Ferneziu – Fernezely – Fernsee, real history