Psiholog psihoterapeut Cecilia Ardusătan: Cum să treci prin durere și să mergi mai departe - 7 ore în urmă
De nouă ani, Viorelia Butcure din Cupșeni realizează adevărate bijuterii din mărgele - 9 ore în urmă
Se anunță un nou weekend plin cu distracție pe Pârtia Olimpică Borșa - 10 ore în urmă
Ați văzut-o? O femeie din Vișeu de Jos e de negăsit de câteva zile - 10 ore în urmă
„Povestea vasului de lut” continuă la Muzeul de Istorie și Arheologie Maramureș - 10 ore în urmă
2024 – anul expozițiilor, evenimentelor și digitalizării la Muzeul de Mineralogie din Baia Mare - 14 ore în urmă
Ziua Culturii Naționale a fost celebrată și la Școala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza” Baia Mare - 14 ore în urmă
Concursul regional „Eminescu – Luceafăr, Eu – o mică stea” din Târgu Lăpuș a reunit și de această dată foarte mulți participanți talentați - 14 ore în urmă
Lect. dr. Dan Siserman a lansat cartea „Vremea magicienilor. Wittgenstein, Benjamin, Cassirer, Heidegger și marele deceniu al filosofiei (1919–1929)” - 15 ore în urmă
Teatrul Ararat, turneu în Germania și Austria cu spectacolul ”Pe mine, mie… redă-mă” - 16 ore în urmă
Ce reprezintă Epicleza?
Cuvântul „epicleză” este de origine grecească și, printre sensurile acestuia, este și acela de „chemare” sau „invocare”.
Epicleza constituie punctul central, culminant al Sfintei și Dumnezeieștii Liturghii atunci când, prin invocarea și rugăciunile arhiereului sau preotului, Duhul Sfânt coboară în chip nevăzut peste Cinstitele Daruri de pe Masa Sfântului Altar, care se prefac în Însuși Trupul şi Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos.
La Sfânta Epicleză, la invocarea Sfântului Duh, arhiereul sau preotul ridică mâinile, apoi face trei închinăciuni până la pământ şi cheamă pe Sfântul Duh, zicând: „Doamne, Cela ce pe Preasfântul Tău Duh L-ai trimis în ceasul al treilea Apostolilor Tăi, pe Acesta, Bunule, nu-L lua de la noi, ci Îl înnoieşte întru noi care ne rugăm Ţie”. Apoi face o închinăciune până la pământ şi iar ridică mâinile şi cheamă Preasfântul Duh, de trei ori. Şi când termină această chemare a Sfântului Duh, el arată spre dumnezeiescul Agneţ şi Sfântul Potir şi zice:
„Încă aducem Ție această slujire cuvântătoare și fără de sânge, și Te chemăm, Te rugăm și cu umilință la Tine cădem: Trimite Duhul Tău cel Sfânt peste noi și peste aceste Daruri, ce sunt puse înainte. Și fă, adică, pâinea aceasta, Cinstit Trupul Hristosului Tău (Amin). Iar ceea ce este în potirul acesta, Cinstit Sângele Hristosului Tău. (Amin). Prefăcându-le cu Duhul Tău cel Sfânt (Amin, Amin, Amin)”.
În continuare, arhiereul sau preotul stă în genunchi şi se roagă împreună cu tot poporul, pentru întreaga lume:
„Pentru ca să fie celor ce se vor împărtăși, spre trezvia sufletului, spre iertarea păcatelor, spre părtășia cu Sfântul Tău Duh, spre plinirea împărăției cerurilor, spre îndrăznirea cea către Tine, iar nu spre judecată sau spre osândă”.
În tot acest timp la strană se cântă „Pe Tine Te lăudăm…”.
Sfântul Ioan Gură de Aur spune despre momentul prefacerii pâinii și vinului în Trupul și Sângele Mântuitorului că „acum stau și îngerii împrejurul preotului și toată ceata puterilor cerești se împreună în cântări și toate locurile împrejurul altarului se umplu de fețe îngerești”, informează Episcopia Maramureșului și Sătmarului.