Dragoș Toma de la Colegiul de Arte Baia Mare, rezultate remarcabile la concursurile naționale și internaționale - 3 ore în urmă
Performanță remarcabilă pentru CCF al Universității de Nord Baia Mare - 4 ore în urmă
Complot împotriva României? Șase persoane reținute de DIICOT pentru trădare, unul dintre ei fiind maramureșean - 6 ore în urmă
Preoții din Protopopiatul Chioar, alături de părintele protopop Coza Ciprian, au inițiat o acțiune de donare de sânge - 6 ore în urmă
EU și EUL (foileton 1) - 6 ore în urmă
Îndrăgita artistă Rafila Bărbos își serbează ziua de naștere - 7 ore în urmă
Maratonul olimpiadelor școlare 2025: peste 20 de competiții județene între 6 și 16 martie - 9 ore în urmă
Polițistele Secției 5 Poliție Rurală Ocna Șugatag au adus zâmbetul în ochii unei fetițe și speranța în privirea a două bunici - 10 ore în urmă
Dar de suflet pentru mama – O primă ediție plină de emoție și creație la Târgu Lăpuș - 10 ore în urmă
La Catedrala Episcopală Baia Mare se organizează Expoziția de Icoane „Chipuri din veac, în veci”, ediția a IX-a - 10 ore în urmă
Consumatorii de energie electrică din România primesc facturi neobișnuite
În ultima perioadă, consumatorii de energie electrică din România primesc facturi neobișnuite – unele „pe minus”, semnalând că nu mai au sume de plătit sau chiar că furnizorii le datorează bani, informează G4Media. Această situație aparent bizară este rezultatul unor răzgândiri legislative și ajustări administrative care au bulversat atât companiile, cât și clienții.
Totul a pornit în octombrie 2024, când autoritățile din domeniul energiei au introdus Contribuția pentru Contractele pentru Diferență, o taxă modestă, de doar 0,0128 bani/kWh, menită să sprijine producția de energie verde. Deși impactul asupra consumatorilor părea nesemnificativ, furnizorii s-au grăbit să includă această contribuție în facturi. Dar, la doar câteva luni distanță, în decembrie, Parlamentul a decis amânarea acestei taxe până în aprilie 2025, obligând furnizorii să returneze sumele deja percepute pentru perioada octombrie-decembrie 2024.
Astfel, au apărut facturile „pe minus”, care stornează taxele deja încasate, urmate de facturi recalculate fără contribuția respectivă. Deși ajustările financiare sunt simbolice pentru clienți – echivalentul a doi bani la o factură medie –, costurile administrative pentru furnizori sunt considerabile. Emiterea și trimiterea de milioane de facturi corectate au adus cheltuieli de milioane de euro, mai ales că mulți consumatori primesc facturile în format fizic, iar call-centerele sunt acum asaltate de întrebări.
„Tot acest efort pentru doi bani la o factură medie… În schimb, nouă ne revine povara de a tipări, distribui și explica facturi stornate pentru milioane de clienți, iar oamenii ne învinovățesc că nu suntem capabili să emitem documente corecte”, au declarat reprezentanții furnizorilor, subliniind dificultățile create de frecventele schimbări legislative din ultimii ani.
În spatele acestor măsuri se conturează o serie de întrebări: cine suportă cu adevărat costurile acestei „răzgândiri”? Este vorba de o corecție necesară sau doar o risipă birocratică? Și, mai important, nu cumva aceste decizii administrative generează, pe termen lung, costuri suplimentare pentru toți consumatorii?
Vasile Petrovan