Activitate de conștientizare la Școala „Ioan Mihalyi de Apșa” - 1 minut în urmă
FCSB va întâlni Manchester United - 7 minute în urmă
„Fii inteligent, NU violent” – campanie desfășurată în Sighetu Marmației - 4 ore în urmă
Programul „Masă sănătoasă” continuă pentru cei peste 500.000 de copii din România - 5 ore în urmă
România, centrul șahului european în 2025 - 6 ore în urmă
Julia Sauter strălucește pe gheață: locul 8 după programul scurt la Europenele de la Tallinn 2025 - 6 ore în urmă
Târgu Lăpuș, Exercițiu de simulare a unui incendiu la Penny Market - 6 ore în urmă
Maramureș, inima patrimoniului carpatic - 6 ore în urmă
Îi prăznuim pe Sfinții Trei Ierarhi: Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Grigorie Teologul și Sfântul Ioan Gură de Aur - 6 ore în urmă
Workshop de linogravură la Școala Populară de Artă Baia Mare - 7 ore în urmă
Consumatorii de energie electrică din România primesc facturi neobișnuite
În ultima perioadă, consumatorii de energie electrică din România primesc facturi neobișnuite – unele „pe minus”, semnalând că nu mai au sume de plătit sau chiar că furnizorii le datorează bani, informează G4Media. Această situație aparent bizară este rezultatul unor răzgândiri legislative și ajustări administrative care au bulversat atât companiile, cât și clienții.
Totul a pornit în octombrie 2024, când autoritățile din domeniul energiei au introdus Contribuția pentru Contractele pentru Diferență, o taxă modestă, de doar 0,0128 bani/kWh, menită să sprijine producția de energie verde. Deși impactul asupra consumatorilor părea nesemnificativ, furnizorii s-au grăbit să includă această contribuție în facturi. Dar, la doar câteva luni distanță, în decembrie, Parlamentul a decis amânarea acestei taxe până în aprilie 2025, obligând furnizorii să returneze sumele deja percepute pentru perioada octombrie-decembrie 2024.
Astfel, au apărut facturile „pe minus”, care stornează taxele deja încasate, urmate de facturi recalculate fără contribuția respectivă. Deși ajustările financiare sunt simbolice pentru clienți – echivalentul a doi bani la o factură medie –, costurile administrative pentru furnizori sunt considerabile. Emiterea și trimiterea de milioane de facturi corectate au adus cheltuieli de milioane de euro, mai ales că mulți consumatori primesc facturile în format fizic, iar call-centerele sunt acum asaltate de întrebări.
„Tot acest efort pentru doi bani la o factură medie… În schimb, nouă ne revine povara de a tipări, distribui și explica facturi stornate pentru milioane de clienți, iar oamenii ne învinovățesc că nu suntem capabili să emitem documente corecte”, au declarat reprezentanții furnizorilor, subliniind dificultățile create de frecventele schimbări legislative din ultimii ani.
În spatele acestor măsuri se conturează o serie de întrebări: cine suportă cu adevărat costurile acestei „răzgândiri”? Este vorba de o corecție necesară sau doar o risipă birocratică? Și, mai important, nu cumva aceste decizii administrative generează, pe termen lung, costuri suplimentare pentru toți consumatorii?
Vasile Petrovan