Beneficiile mierii poliflore pentru echilibrul hormonal și susținerea vitalității bărbaților - 34 minute în urmă
Marioara Murărescu – o legendă vie a folclorului românesc - 1 oră în urmă
Reacția Elenei Lasconi la atacurile lui Călin Georgescu - 1 oră în urmă
Alertă epidemiologică: Creștere alarmantă a cazurilor de gripă și infecții respiratorii - 2 ore în urmă
Moștenirea artistică a lui Klein József rămâne o parte importantă a patrimoniului cultural - 2 ore în urmă
Creșterea reprezentării UDMR în Maramureș - 2 ore în urmă
Tersánszky Józsi Jenő: băimăreanul care a refuzat să fie banal - 2 ore în urmă
Mănăstirea Moisei se pregătește de hramul de iarnă - 6 ore în urmă
La Biblioteca Județeană Baia Mare a avut loc o altă întâlnire din seria de conferințe „Provocările gândirii – incursiune în cunoașterea omului”, susținute de Marcel Mureșan - 6 ore în urmă
Povestea scrisului – o călătorie prin timp la Școala Gimnazială Baia-Sprie - 6 ore în urmă
Credințele din bătrâni, despre mijlocul postului sau „mijlocul păresii”
Suntem la mijlocul postului Paștelui, cel mai dur din an. Este, de altfel, și cel mai lung post, de șapte săptămâni. Astfel, credincioșii nu mănâncă în tot acest timp alimente „de dulce”, adică alimente de proveniență animală precum carnea, lactatele și derivatele lor sau ouă.
Dacă acum înlocuim laptele sau brânza sau carnea cu produse vegetale, cu ani în urmă, acest lucru nu era posibil. Nu doar că aveau rețete nult mai simple și naturale, dar oamenii la sat aveau și un set de credințe despre această perioadă. Iar la mijlocul postului, numit „mijlocul păresii”, erau credințe vechi pe care le urmau cu strictețe.
„La miezu păresii, care pică într-o zi de miercuri, nu lucrau nimic oamenii, că zâce că nu le merge bine, că-i jumătatea postului și nu ești nici încoace, nici încolo. Babele o țâneu, bărbații nu. Ziua aceie o țânem ș-amu. Nu-i slobod să țăsăm, să toarcem, nu coasem”, scrie în Calendarul Popular semnat de etnologii Pamfil și Maria Bilțiu, redat de Centrul pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale.
Alte credințe din același volum arătau că:
„La miezu păresii, n-au voie femeile să țasă și să coasă. Zâua să numea tâcu. Dacă țăsa cineva, zâceau: „Tâc înainte, tâc înapoi/ Dă cu curu de război” (Asuaju de Jos)
„Ajunam în ziua de Păresi și ne rugam la Dumnezău” (Botiza)
„Număram ouăle și în loc de unu, zâcem că-i o sută, ca să să înmulțască ouăle în tăt anu”
„Să duceau păresile la beserică: on colac ș-o lumină. Făcem rugă și pomeni pântru morți. Colacu era a cantorilor și a popii.” (Săpânța)
Foto: Centrul Culturii Tradiționale