Preoții din Protopopiatul Chioar, alături de părintele protopop Coza Ciprian, au inițiat o acțiune de donare de sânge - 17 minute în urmă
EU și EUL (foileton 1) - 22 minute în urmă
Îndrăgita artistă Rafila Bărbos își serbează ziua de naștere - 36 minute în urmă
Maratonul olimpiadelor școlare 2025: peste 20 de competiții județene între 6 și 16 martie - 3 ore în urmă
Polițistele Secției 5 Poliție Rurală Ocna Șugatag au adus zâmbetul în ochii unei fetițe și speranța în privirea a două bunici - 4 ore în urmă
Dar de suflet pentru mama – O primă ediție plină de emoție și creație la Târgu Lăpuș - 4 ore în urmă
La Catedrala Episcopală Baia Mare se organizează Expoziția de Icoane „Chipuri din veac, în veci”, ediția a IX-a - 4 ore în urmă
Slujire arhierească la Mănăstirea Rohia - 5 ore în urmă
Terenurile din jurul Băii Mari, la mare căutare: tot mai mulți orășeni se mută la sat - 6 ore în urmă
Workshop inedit la Baia Mare: tinerii artiști au transformat natura în inspirație - 6 ore în urmă
Istoria și Geografia riscă să devină materii opționale
Ministerul Educației din România a lansat recent în dezbatere publică proiectele de planuri-cadru pentru învățământul liceal, propunând modificări semnificative în structura și conținutul disciplinelor studiate de elevi. Printre cele mai controversate schimbări se numără eliminarea obligatorie a disciplinelor Istorie și Geografie din trunchiul comun pentru elevii de la filierele uman, real și tehnologic în clasele a XI-a și a XII-a. Aceste materii ar urma să fie studiate doar în cadrul curriculumului de specialitate, în funcție de opțiunile elevilor și deciziile școlilor.
Această propunere a stârnit reacții critice din partea cadrelor didactice, părinților și a altor actori implicați în educație. Mulți consideră că eliminarea obligatorie a acestor discipline esențiale riscă să afecteze formarea unei identități naționale solide și înțelegerea profundă a contextului istoric și geografic al țării. De asemenea, există temeri că această schimbare ar putea duce la o educație fragmentată, în care elevii nu beneficiază de o viziune integrată asupra lumii și a societății.
Ministrul Educației, Daniel David, a subliniat că planurile-cadru nu elimină complet aceste discipline, ci oferă școlilor și elevilor flexibilitatea de a le include în funcție de nevoile și interesele lor. El a menționat că decizia finală va fi luată în luna mai, după o consultare publică extinsă.
Cu toate acestea, criticii subliniază că, deși există posibilitatea ca școlile să opteze pentru includerea acestor materii, eliminarea lor din trunchiul comun ar putea duce la o scădere semnificativă a numărului de elevi care le studiază efectiv. Această situație ar putea avea consecințe pe termen lung asupra coeziunii sociale și culturale a societății românești.
În concluzie, propunerea Ministerului Educației de a modifica structura disciplinelor în învățământul liceal a generat un val de critici și îngrijorări. Este esențial ca procesul de consultare publică să fie unul transparent și să țină cont de opiniile exprimate de toți cei implicați, pentru a asigura o educație de calitate și relevantă pentru toți elevii din România.
Vasile Petrovan