Programul ierarhilor maramureșeni, duminică, 29 decembrie - 4 ore în urmă
Se fac înscrieri la Raliul Zăpezii, aflat la cea de-a XV a ediție - 5 ore în urmă
Patinoarul, distracția copiilor aflați în vacanță - 5 ore în urmă
Florian Mătăsaru, dirijorul Fanfarei Municipale, împlinește astăzi o frumoasă vârstă - 9 ore în urmă
Călătoria lui Anton Joseph la Nürnberg pe vremea COVIDULUI-19 – proză scurtă de Marian Ilea - 9 ore în urmă
Ce putem face cu mâncarea care ne-a rămas după Masa de Crăciun - 10 ore în urmă
Elevii Ansamblului „Flori de Maramureș”, participanți ai Festivalului de datini și obiceiuri de iarnă „Marmația” - 10 ore în urmă
Tinerii parohiei Dumbrăvița duc tradiția mai departe; Au colindat întreg satul, aducând bucurie și lumină prin scenetele tradiționale „Irod” și „Irodaş” - în urmă
17 zile libere în 2025 pentru angajații din România - 1 zi în urmă
În a treia zi de Crăciun, ierarhii maramureșeni au slujit la Catedrala Episcopală „Sfânta Treime” din Baia Mare - 1 zi în urmă
Scenarii peste scenarii: „Nimeni nu ştie cum va începe şcoala. Este un haos de nedescris”; vezi ce spun cadre didactice și elevi din Maramureș
Toamna se apropie cu pași repezi, iar odată cu ea aduce și noul an școlar. Un an școlar care, deocamdată, nu se știe cum va începe.
Numărul cazurilor de coronavirus este tot mare, iar cei din fruntea Ministerului Educației încă se gândesc care ar fi varianta cea mai bună – regim normal, ore online sau…
Părerile sunt împărțite. Unii părinți se gândesc ce vor face cu cei mici de la toamnă, dacă școala va fi online, ei trebuind să muncească, iar alții consideră că ideea este bună, astfel șansele de îmbolnăvire fiind mai slabe. Unele cadre didactice îmbrățișează această idee, în timp ce altele sunt total împotriva orelor online. La fel și elevii. Unii vor la școală, altora le place acasă. Vom vedea ce decizie se va lua până la urmă…
DirectMM a contactat câțiva maramureșeni – cadre didactice și elevi – pentru a vedea care este părerea lor cu privire la acest subiect. Toți au spus că școala ar trebui să înceapă cu elevii în sala de clasă, însă cu respectarea normelor. Folosită timp îndelungat, tehnologia poate avea efecte adverse asupra copiilor.
„Așa cum spune într-un interviu acad. Ioan Aurel Pop, președintele Academiei Române, decizia de a avea un învățământ preponderent online va duce la „pierderea esenței umane, la dezumanizarea tinerilor”.
Atât ca părinte, cât ca și profesor, sunt conștientă că viitorul va fi al tehnologiei, dar cred cu tărie că educația se face, prioritar, la clasă. Activitățile didactice trebuie desfășurate într-un cadru social care implică interacțiunea directă dintre elevi, cadre didactice și părinți. În anii școlari trecuți am desfășurat mai multe proiecte educative prin care voiam să-i conștientizăm pe elevi de efectele nocive pe care utilizarea îndelungată a telefonului/tabletei le are asupra lor. Cred că trebuie să ne gândim din nou la acest aspect. Pentru elevi, statul cu orele la calculator poate avea efecte dăunătoare asupra dezvoltării intelectuale și psiho-sociale.
Dacă analizăm scenariile propuse, vedem că fiecare variantă va dezavantaja o anumită categorie de elevi. Prioritatea noastră, a tuturor, ar trebui să fie readucerea copiilor în instituțiile de învățământ în condiții de siguranță”, a declarat prof. înv. primar Ileana Avram.
„În cele trei luni de şcoală online am observat efectele negative ale acesteia asupra elevilor”
La rândul său, prof. înv. primar Antonela Căprar spune: „Cu paşi repezi, dar siguri, noul an şcolar va începe. Nimeni nu ştie cum va începe şcoala. Este un haos de nedescris. Dacă alte ţări, în această vară, au investit miliarde de euro, ţara noastrã încă se gândeşte la scenarii. Din păcate, în acest ritm, sistemul de învăţământ va avea de suferit. Din punctul meu de vedere, este în cădere liberă, dacă nu se acţionează rapid, în următoarele luni, respectiv ani.
Cum aş prefera eu să înceapă şcoala? Răspunsul este simplu: cu toţi elevii în clasă. În cele trei luni de şcoală online am observat efectele negative ale acesteia asupra elevilor. Se pierde comunicarea între elevi, devin nişte străini unii cu alţii, nu mai ştiu să se poarte, să comunice. Pierdem latura relaţională/emoţională dintre elevi-elevi, respectiv profesori-elevi. În funcţie de evoluţia pandemiei, poate nu se va putea să se realizeze cursuri cu toată clasa. Dar, ce soluţii avem? Scenariul hibrid, care se vehiculează prin presă, nu este unul potrivit. Sunt multe semne de întrebare aici. Mulţi elevi, în special cei din ciclul primar, depind de părinţi. Dacă ambii părinţi sunt la serviciu, cum pot accesa internetul acei elevi, pentru a fi conectaţi la ora de la clasă? Cine îi supraveghează?
Eu aş propune un alt scenariu, însă pentru asta e nevoie de investiţii majore. Toţi elevii să vină la şcoalã în acelaşi timp, însă să se lucreze pe grupe de câte 15 elevi cu două cadre didactice. Fiecare grupă să fie într-o sală de clasă. Aşa toţi copiii învaţă în acelaşi timp şi pot asimila cunoştinţele necesare, specifice vârstei lor. Asta înseamnă invesţiţie în săli de clasă modulare, respectiv cadre didactice. E mult de lucru în învăţământ. E nevoie de planuri bine stabilite şi apoi puse în practică.
Ce spun elevii
Surprinzător sau nu și elevii își doresc să meargă la școală. „Mie mi-ar plăcea să mă duc la școala, deoarece este mult mai diferit față de mediul online. La școală îmi întâlnesc colegii în fiecare zi și profesorii. Nu prefer să mă uit într-un calculator, tableta etc. prea mult”, mărturisește Andrei, care din toamnă va fi în clasa a VII-a.
„Consider că începerea școlii aduce odată cu sine anumite semne de întrebare în rândul tuturor – părinți, elevi, profesori – în vederea creării unor condiții optime pentru învățare. În ceea ce ma privește, aș prefera ca școala să înceapă în regim normal, adică să ne reîntoarcem în bănci, respectând, bineînțeles, măsurile de protecție aferente, deoarece o bună acumulare a informației nu poate fi făcută în mediul online, în ciuda încercării tuturor persoanele de a face acest lucru cât mai benefic posibil. Dacă ne gândim la un nivel mai amplu, există și elevi care nu pot să participe la aceste ore, motiv pentru care trebuie să fim conștienți și de binele acestora și să luăm în considerare reîntoarcerea la școală”, este de părere Oana – clasa a XI-a.
Pentru redeschiderea școlilor a fost creată și o petiție online, care până acum a strâns peste 26.000 de semnături.
L.C.H.