Elevii Colegiului de Arte Baia Mare vor participa la un workshop susținut de un profesor de la Universitatea din Salamanca, Spania - 30 minute în urmă
Artistul Ionuț Uivaroși din Urmeniș, invitat în cadrul unui concert de pricesne în Austria - 12 ore în urmă
Joc de Lăsatul Secului în Rogoz: „Păstrăm cu drag acest obicei din bătrâni, care adună laolaltă fete și feciori, tineri și bătrâni, iubitori de tradiție” - 14 ore în urmă
Vizită oficială a Ambasadorului Japoniei în România la Sighetu Marmației - 14 ore în urmă
Biserica ortodoxă din Săbișa are un nou paroh - 15 ore în urmă
Lupta pentru protejarea agriculturii: fermierii cer măsuri urgente - 15 ore în urmă
Elevi de la Colegiul „Dragoș Vodă” din Sighetu Marmației, calificați la Concursul Național de Chimie „Lazăr Edeleanu” - 16 ore în urmă
Miculaiciuc Andrei, în vizorul ANI pentru fals în declarații - 16 ore în urmă
Perechea David Soponar și Izabella Bartha de la DanceLight Studio Baia Mare, în Lotul Național al României - 16 ore în urmă
Adunare și sărbătoare în comunitatea armeană din Baia Mare - 16 ore în urmă
Ioana a purtat arta torsului dincolo de granițele Maramureșului
Istoria torsului o întâlnim încă din Grecia antică, când era strâns legată de istoria femeii și de rolul său într-o societate în care îndatoririle membrilor familiei erau bine stabilite. Producerea textilelor în spaţiul domestic făcea parte din obligaţiile zilnice ale femeilor. Printre calităţile cele mai de seamă ale femeilor din Grecia antică se număra măiestria lor în arta textilelor. Cele care cunoșteau meșteșugul torsului și mânuitul suveicii de la războiul de ţesut reprezentau idealul de soţii virtuoase. Ele produceau textile pentru nevoile întregii familii, indiferent dacă erau femei libere ori sclave. Atunci când stăpâna casei reușea să iniţieze o sclavă nouă în arta prelucrării textilelor, se considera că îi dubla valoarea. La sate, torsul lânii a fost mai mult decât un simplu obicei. A însemnat un moment de comuniune cu celelalte femei, un timp în care au schimbat povești, sfaturi, gânduri. În vremuri de restriște, când resursele erau limitate, abilitatea de a toarce lâna și de a țese lucruri, au fost esențiale pentru supraviețuire.
Torsul lânii încă mai animă comunitățile. Obiceiuri trecute în uitare de către tehnologie, încă păstrează legătura cu trecutul, ajută la exprimarea emoțiilor și la împărtășirea bucuriilor cu cei din jur. Fiecare fus și caier de lână poartă o parte din sufletul celor care le-au creat și o parte din magia vieții. De generații întregi, femeile de la sate au tors lâna. Obiceiul nu este doar o metodă de a produce fire, ci și o formă de meditație, o modalitate de a împleti amintirile, poveștile și speranțele. Fiecare fir tors este o lecție de viață, un legământ între generații, un ritual de trecere. Când știi să torci, înveți să ții firul vieții în mâinile tale.
Și firul vieții Ioanei s-a tors la un moment dat, departe de granițele Maramureșului. Atâta s-a rupt de dorul casei, încât a trebuit să-l reînnoade de zeci și sute de ori, până a înțeles că Maramureșul poate fi în orice colț de țară sau lume, dacă e puternic înrădăcinat în sufletul ei. A purtat cu ea toate lucrurile care o țineau aproape de tradiție și le-a așezat cu delicatețe și nostalgie în podul viitoarei case, unde a făcut un adevărat muzeu maramureșean. Nu a trecut o zi în care să nu râdă, să plângă, să împartă povești cu comunitatea de acolo, formând un cerc al înțelegerii și compasiunii.
Cu oameni ca Ioana tradiția nu poate muri. Le împărtășește cu toată generozitatea inimii, copiilor și tinerelor de acolo tradiția învățată de la părinți și bunici, arta torsului, cusutului, țesutului. Torsul lânii, nu va rămâne doar un obicei, ci o punte între trecut, prezent și viitor. E o dovadă că, în ciuda schimbărilor galopante ale lumii, anumite lucruri rămân neschimbate, purtând parfumul de odinioară a ceea ce înseamnă să rămâi Om cu rădăcini adânci în trecut.
Lăcrimioara ZOTA