Maramureșeanul Bogdan Roman, cel mai valoros sportiv al României la categoria 13-15 ani la Campionatul Național de Taekwon-Do ITF - 7 ore în urmă
Biserica „Cuvioasa Parascheva” din Desești, singura biserică de lemn din patrimoniul UNESCO în care se slujește în mod permanent - 11 ore în urmă
Gică Hagi, decorat cu ”Steaua României” în grad de cavaler - 12 ore în urmă
Adie vântul schimbării în AUR? Claudiu Târziu se delimitează (parțial) de declarațiile lui Călin Georgescu - 12 ore în urmă
Monahul Efrem de la Mănăstirea Bixad a trecut la cele veșnice; Era maramureșean la origine - 12 ore în urmă
Ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David vine la Baia Mare - 13 ore în urmă
Sezonul vacanțelor începe cu o schimbare importantă la Wizz Air: fără bani cash la bord! - 16 ore în urmă
România blindează granițele! Importurile de carne și lapte din Ungaria, suspendate de urgență - 17 ore în urmă
O nouă acțiune de donare de sânge la Seini - 19 ore în urmă
Ziua în care „Deșteaptă-te, române!” a răsunat în Basarabia - 19 ore în urmă
Mozaicul de pe Pietrosul le amintește băimărenilor de orașul minier de odinioară
Mozaicul de pe clădirea denumită „Pietrosul” din Baia Mare reprezintă un simbol iconic al orașului, un exemplu de artă murală care reflectă istoria sa minieră. Realizat într-un stil specific perioadei comuniste, înfățișează scene cu mineri, mineritul reprezentând cândva o activitate esențială pentru dezvoltarea economică și identitatea locală. Aceste mozaicuri au fost adesea realizate pentru a ilustra valorile muncii și tradițiile locale, într-un stil realist și cu puternice accente propagandiste. Alături de cei patru mineri, se disting și două femei în costume populare. Dacă imaginea minerilor simbolizează forța de muncă industrială, femeile în costume tradiționale accentuează legătura cu moștenirea culturală a regiunii.
Trecătorii sunt adesea impresionați de detaliile mozaicului, devenind nostalgici preț de câteva minute, amintindu-și de perioada unei comunități unite și empatice. Odinioară, astfel de lucrări erau frecvent plasate pe clădiri publice sau industriale, pentru a întări ideea de mândrie națională și cooperare între muncitori și țărani. Deși orașul s-a modernizat, acest mozaic rămâne un memento al vremurilor în care Baia Mare era cunoscută pentru minele sale de metale prețioase și viața minerilor care-și desfășurau activitatea în subteran.
Lăcrimioara ZOTA
1 Comentariu în această postare
Judit Crăciun
Doresc să completez niște observații.
Lucrarea respectivă este opera artistului plastic Bitay Zoltan. Ar fi bine, ca pe lângă clădire să se amplaseze pe un suport metelic (ca și altele din oraș) o imagine cu întreaga lucrare, să se știe cum arăta compoziția înainte de ciuntire. E mare păcat! Putea U U P-ul sa oprească acast masacru!!!