Locul ocupat de echipa de fotbal a României în clasamentul FIFA, la sfârșitul lui 2024 - 7 ore în urmă
99 de ani de la moartea marelui poet rus, Serghei Esenin - 7 ore în urmă
În a treia zi de Crăciun este sărbătorit Sfântul Ștefan - 8 ore în urmă
“Tanti Irina a Anuții Văsălichii Măriuții din Șișești” continuă tradiția brodatului de mână - 10 ore în urmă
Două eclipse de lună și două de soare, în anul 2025 - 15 ore în urmă
Salvamontiștii maramureșeni, Moși Crăciuni pentru 50 de copii din satele cele mai greu accesibile ale județului - 15 ore în urmă
Pietre de poveste din zona Băiuț (II) - 15 ore în urmă
Praznicul Nașterii Domnului la Catedrala Episcopală din Baia Mare - 17 ore în urmă
În Moisei: Festivalul Național de Colinde și Obiceiuri de Iarnă „Ioan Horea” ajunge la cea de-a XIII-a ediție - 18 ore în urmă
Maica Domnului, cinstită în a doua zi de Crăciun - 1 zi în urmă
Omul de succes – prof. Ana Mirela Crâncău, consilier de dezvoltare personală
Întotdeauna mi-a plăcut să îmi aștern gândurile prin intermediul scrisului. În biblioteca personală se odihnesc și acum pagini întregi scrise încă din copilărie. Cel mai bun critic al lor a fost tatăl meu, susținătorul, confidentul și prietenul cel mai sincer și cel mai loial. Pe parcursul vieții, această pasiune s-a concretizat prin articolele pe care le-am scris și publicat în reviste de specialitate sau în cadrul unor simpozioane științifice, dar și prin dezvoltarea scrierii creative în rândul elevilor, prin cărțile publicate.
Mi-am ales meseria tot din pasiune. Îmi amintesc că la vârsta când joaca era pe primele locuri în lista de priorități, preferam să joc rolul de profesoară. Caietul studențesc era catalogul, iar păpușile așezate pe canapea erau elevele mele. Le ascultam la lecții, le dădeam indicații, folosindu-mă de cunoștințele asimilate la școală. Apoi le evaluam prin notele trecute în ,,catalog”. Era cel mai plăcut și util mod de a reactualiza materia învățată. Mai târziu, această joacă s-a materializat în traseul meu educațional. Certificarea studiilor m-a confruntat cu realitatea. Frumoasă, onorantă și plină de responsabilitate această realitate!
V-ați urmărit vreodată copilul când se joacă? V-ați gândit că jocurile lui preferate îi pot influența viitorul profil profesional?
Urmăresc frecvent joaca, interacțiunile și reacțiile copiilor. Sunt coduri care mă ajută să descifrez unicitatea fiecăruia. Și învățarea o realizez adeseori prin joc. Ar fi bine însă să glumesc mai des. Să fiu întrebată de copii unde am fost, să răspund că am fugit după niște glume și să fiu din nou întrebată dacă le-am prins. Astfel, copiii vor ,,prinde” și ei ceva: motivație și stimă de sine.
Consider că stima de sine este prezentă în fiecare aspect al vieții copiilor. C. JoyBell C. afirma: ,, Poți să fii cea mai frumoasă persoană din lume și toată lumea să vadă doar lumină și curcubeie când se uită la tine, dar dacă tu însuți nu o știi, toate acestea nu contează.” Majoritatea dintre noi știm că stima de sine se formează prin recunoașterea eforturilor și a meritelor, ceea ce ulterior facilitează îmbunătățirea performanței, crește motivația și încrederea în sine, dar și îmbunătățește buna dispoziție. Obținerea stimei de sine este catalizatorul succesului și invers. Pentru a crește motivația învățării și performanța ei se poate exploata în cadrul familiei un subiect interesant: ,, Succesul și omul de succes”.
Rolul părinților, pentru a întări semnificația ideii obținerii succesului și a stimei de sine este de a vorbi copiilor despre succes. Astfel, copiii au de învățat și de la părinți. Părinții sunt primele ființe care reprezintă în ochii și în sufletele copiilor ,,Omul de succes” și modelul demn de urmat, deoarece la această vârstă copiii au nevoie de MODELE în educație.
Abordarea acestui subiect se poate iniția pornind de la un model de succes ales de copil, modelul pe care dorește să îl urmeze în viață.
Sfaturile primite pot contura trei aspecte:
- Ce este succesul?
- Cum pot să ating succesul?
- De ce am nevoie pentru a reuși să ating succesul?
Cuvântul cheie ar putea fi ,,ÎNVINGĂTOR”, cu toate sensurile lui. Succesul copilului se poate planifica pornind de la îndemnul ,,Te-ai născut să fii un învingător, dar pentru asta trebuie să plănuiești să câștigi, să te pregătești să câștigi și să aștepți să câștigi!” Zig Ziglar.
Ar fi bine ca ulterior, părinții să ghideze copilul în alcătuirea unui proiect personal ,,Planul unui om de succes”, pentru creșterea performanței la învățătură, dar și în alte domenii. Acest plan poate cuprinde cele trei obiective importante pentru obținerea succesului, ulterior a stimei de sine și anume:
- Plănuiesc să câștig!
- Mă pregătesc să câștig!
- Aștept să câștig!
Alături de părinți, copiii pot exploata domenii de interes, prin intermediul cărora vor putea identifica aspecte din viața oamenilor de succes și eforturile depuse de aceștia pentru atingerea și obținerea succesului.
Copiii, adulții de mâine, vor fi capabili să își atingă potențialul maxim doar dacă vor ști să își seteze scopurile și așteptările, încurajați de respectul, grija, dezvoltarea unei stime de sine din partea familiei, a prietenilor și a profesorilor. Societatea de mâine se va construi armonios și durabil cu copiii de azi, înarmați cu o inteligență emoțională puternică și stabilă, capabili să creeze la rândul lor și altora stimă de sine, nestemată în colierul vieții fiecăruia.
Consilier de dezvoltare personală,
Prof. Ana Mirela Crâncău
Citește și
Palma lui Dumnezeu – prof. Ana Mirela Crâncău, consilier de dezvoltare personală
1 Comentariu în această postare
Carmen
Foarte frumos spus: „Societatea de mâine se va construi armonios și durabil cu copiii de azi, înarmați cu o inteligență emoțională puternică și stabilă”. Avem nevoie ca părinții, în primul rând să se ocupe de partea emoțională a copilului. Pentru că un adult cu o inteligență emoțională crescută, este un adult logic, capabil să funcționeze bine în orice fel de societate.