Înfrângere pentru Știința Explorări în ultimul meci oficial din acest an - 3 ore în urmă
Despre adversara României din barajul pentru CM 2026 – o radiografie în cifre - 4 ore în urmă
„O jucărie pentru o bucurie”, un demers al CS Minaur - 5 ore în urmă
Remiză acasă pentru CSM Sighet cu prima clasată - 5 ore în urmă
Ultima noapte a lui Nichita Stănescu - 6 ore în urmă
Victorie fără dureri de cap pentru CS Minaur cu „lanterna roșie” - 7 ore în urmă
Festivalul „Cum e datina străbună”, la Sighetu Marmației - 7 ore în urmă
Concurs de Kendama pentru tineri, la Biblioteca Județeană „Petre Dulfu” Baia Mare - 8 ore în urmă
Pr. Adrian Dobreanu: Preocupările vieții ca motive care ne îndepărtează de chemarea lui Dumnezeu - 8 ore în urmă
Tinerii de la Liceul Tehnologic „Grigore C. Moisil” Târgu Lăpuș au avut parte de o experiență interactivă la Primăria Municipiului Baia Mare - 9 ore în urmă
Perspectiva întregului – prof. Ana Mirela Crâncău, consilier de dezvoltare personală
Nu contează ce gândește lumea, contează ce gândești tu!
Nu contează ce dorește lumea, contează ce dorești tu!
Nu contează ce oferă lumea, contează ce oferi tu!
În educația unui copil, adevărata transformare se produce atunci când părintele are viziuni progresiste, gândește, dorește și oferă în mod liber cele mai variate tactici de abordare a educației, axate pe nevoile copilului.
Nevoile de bază ale unui copil sunt cele fiziologice, deoarece acestea sunt esențiale, aer, apă, dietă sănătoasă, somn, igienă, dar și nevoile de siguranță, de iubire, apartenență, stimă de sine, comunicare, atenție, afirmare, apreciere, joacă și învățare experențială. Deosebit de importante sunt și planificarea timpului individual și în grup, normele, responsabilizarea, autonomia, liberul arbitru, încrederea în forțele proprii și autorealizarea. Aceste nevoi sunt interconectate, interdependente și indispensabile, deoarece reprezintă un sistem complex în evoluția unui copil. Un copil care beneficiază de aer, apă, hrană și somn, dar nu a experimentat siguranța, iubirea, stima de sine, încrederea și aprecierea celor din jur , responsabilitatea și succesul, acest copil nu este un întreg, nu este complet, nu este fericit. În cele din urmă va deveni un adult fără stimă de sine, lipsit de voință, curaj și inițiativă, scurtcircuitat emoțional, o corabie părăsită, purtată de valurile vieții, care va căuta mereu exact ceea ce nu a experimentat, dornic de a i se oferi suport, atenție și validare. Iată de ce părinții ar fi bine să ofere întregului ce este al întregului, să cultive aceste nevoi, de la cele mai fragede vârste.
Copilul are nevoie de plimbări în aer liber, în natură, de mici excursii, vizite, cultivarea unor pasiuni, hobby-uri, lectură, practicarea unor sporturi, jocuri, interacțiuni cu alți copii, completate de învățare, dezvoltare personală, comunicare, iubire, atenție, siguranță și învățare experențială. Toate acestea se pot realiza prin intermediul unei planificări eficiente a timpului. Ulterior vor produce, în mod constant, stimă de sine, sentimente de apartenență și afirmare.
Marele filozof chinez Confucius, maestrul gândirii asiatice, considera că originea nu contează atât de mult ca atitudinea și comportamentul, în așa fel încât oricine poate să aspire la intelectualitate, moralitate, noblețe, spiritualitate prin acțiune, prin etica datoriei, a respectării, a înțelegerii și a iubirii aproapelui, a facerii de bine, a fericirii și a armoniei, pentru a reforma lumea, prin intermediul acestor principii, ale legilor care guvernează universul. Ne-a fascinat mereu prin aceste convingeri atât de cunoscute: ,,Spune-mi și voi uita. Arată-mi și poate îmi voi aduce aminte. Implică-mă și voi înțelege.” A spune unui copil, apoi arătându-i și implicându-l, în calitate de părinți, nu vom face altceva decât vom activa profunzimea în învățare, prin conectare, implicare și interacțiune activă, în așa fel încât copilul să devină o parte a experienței. De-a lungul vieții sale, amintirile și experiențele derivate din acestea vor fi puse în analogie cu prezentul și vor fi procesate prin acțiuni și atitudini, având ca model PĂRINTELE, cel care i-a facilitat în cel mai plăcut și mai sentimental mod aceste amintiri.
Toate acestea au reprezentat abordări educaționale care au funcționat cândva și au produs valori. Prin legea firii suntem într-o continuă transformare, evoluăm în mod conștient, iar copiii sunt rezultatul manifestării părintești, a mediului și a experiențelor trăite. Prin conștiință de sine, părinții pot să își restructureze convingerile, scopurile și valorile, pentru a avea certitudinea că fac cele mai bune alegeri și că sunt pe drumul cel bun în educația propriilor copii.
Nu contează ce gândește lumea, contează ce gândești tu! Nu contează ce dorește lumea, contează ce dorești tu! Nu contează ce oferă lumea, contează ce oferi tu! Decizia vă aparține dragi părinți, pentru a trăi în cel mai autentic mod, să fiți modele pentru copiii voștri, pentru a experimenta împreună metamorfoza unei vieți împlinite și fericite!
Consilier de dezvoltare personală,
Prof. Ana Mirela Crâncău
Desenul este realizat de eleva Daria Pop

Citește și
Linia de sosire – prof. Ana Mirela Crâncău, consilier de dezvoltare personală
















