Artistul Ionuț Uivaroși din Urmeniș, invitat în cadrul unui concert de pricesne în Austria - 4 ore în urmă
Joc de Lăsatul Secului în Rogoz: „Păstrăm cu drag acest obicei din bătrâni, care adună laolaltă fete și feciori, tineri și bătrâni, iubitori de tradiție” - 6 ore în urmă
Vizită oficială a Ambasadorului Japoniei în România la Sighetu Marmației - 7 ore în urmă
Biserica ortodoxă din Săbișa are un nou paroh - 7 ore în urmă
Lupta pentru protejarea agriculturii: fermierii cer măsuri urgente - 8 ore în urmă
Elevi de la Colegiul „Dragoș Vodă” din Sighetu Marmației, calificați la Concursul Național de Chimie „Lazăr Edeleanu” - 8 ore în urmă
Miculaiciuc Andrei, în vizorul ANI pentru fals în declarații - 8 ore în urmă
Perechea David Soponar și Izabella Bartha de la DanceLight Studio Baia Mare, în Lotul Național al României - 8 ore în urmă
Adunare și sărbătoare în comunitatea armeană din Baia Mare - 8 ore în urmă
Ziua Mondială a Scriitorilor, marcată la Filiala „Nicolae Iorga” a Bibliotecii Județene „Petre Dulfu” - 10 ore în urmă
Piatra memorială a mașinilor de foraje Flottmann
Orice băimărean a vizitat cel puțin odată Parcul Regina Maria, iar dacă a ajuns acolo, sunt șanse mari să fi observat o piatră cu mai multe găuri în ea și anul 1912 scrijelit. Ei bine, nu este o glumă sau joaca nimănui. Patra respectivă este mărturia unei evoluții majore în minerit. Acele găuri sunt de fapt urmele unei mașini de foraj revoluționare la acea vreme, numite Flottman.
„Înconjurați de munți și de mine, principala ocupație a băimărenilor era mineritul. În prezent, lucrurile care indică faptul că orașul era unul minier au început să se disipeze. Unul dintre aceste însemne este piatra Flottmann, care se află în Parcul Municipal al orașului, Regina Maria. În anul 1912 au ajuns în Baia Mare mașinile de foraje Flottmann, iar pe parcursul aceluiași an au făcut o demonstrație, creând o piatră memorială la expoziția de minerit și metalurgie, în cadrul Congresului Național al Asociației de Minerit și Metalurgie”, arată pagina Baia Mare Vintage.
„Mașinile de foraj Flottmann au fost o realizare inovatoare a epocii respective, deoarece până atunci minerii foloseau doar unelte precum târnăcoape, pene metalice și ciocane.
Prin metoda Flottmann a fost introdusă forajul umed, care reducea riscul de silicoză. Silicoza provocase în trecut umplerea organismului minerilor cu praf, provocând tuse, dificultăți de respirație și moarte subită. În anii 1930, încă existau mine care foloseau forajul uscat, iar peste 200 de mineri au murit din această cauză. Acest lucru s-a întâmplat pe Valea Borcutului, când valea a fost numită «Valea văduvelor și a orfanilor»”, se mai arată în textul semnat de Könyves Timea.
De alfel, mineritul a luat o amploare uriașă în perioada ce a urmat, în Maramureș. Astfel, dacă Baia Mare a fost stațiune turistică în perioada interbelică, după ce tehnologia a avansat, iar interesul pentru aur nu a sczut niciodată, orașul a devenit unul cu preponderență minier, poluarea care a rămas în urmă făcând un loc nepotrivit pentru o stațiune turistică.