KALMÁR ZOLTÁN: Toți pasionații de fotografie se întorc în locurile care i-au inspirat - 4 ore în urmă
Concursul ,,Flori cu șnur de mărțișor” și-a desemnat câștigătorii - 8 ore în urmă
O elevă de la Liceul Teoretic „Bogdan-Vodă” Vișeu de Sus, cel mai mare punctaj din Maramureș la faza județeană a Olimpiadei de Biologie - 9 ore în urmă
În comuna Fărcașa au demarat lucrările de modernizare a infrastructurii de iluminat public stradal - 9 ore în urmă
Horitoarea Floarea Ciuc din Breb a trecut la cele veșnice - 9 ore în urmă
Consultantul lui Călin Georgescu şi-a anunţat candidatura la alegerile prezidenţiale - 12 ore în urmă
Teofil Vlad, a cucerit cele mai înalte vârfuri de pe fiecare continent - 13 ore în urmă
Sportivi din cadrul Clubului Martial Arts Dojo Baia Mare, pe podium la Campionatul Național de Taekwon-do ITF - 13 ore în urmă
Eclipsa totală de Lună din 14 martie – un spectacol ceresc impresionant - 13 ore în urmă
La Muzeul Satului Baia Mare a debutat proiectul „Plantează o FLOARE, sădește un POM, fă-ți datoria de om”, alături de grupa mare C de la Grădinița cu Program Prelungit Târgu Lăpuș - 13 ore în urmă
Ultimul zbor: 24 de ani de la tragedia aviatică din cariera ”Sfântul Ioan” din Baia Mare
În urmă cu 24 de ani, pe 22 februarie, avea loc cel mai grav accident aviatic din istoria Maramureșului.În acea zi de iarnă nu a nins, în schimb orașul era sub o pătură de nori. Ceața era fenomenul meteorologic definitoriu și cel care a favorizat cumplitul eveniment. La cariera ”Sfântul Ioan”, situată în nord-vestul municipiului Baia Mare, și-au pierdut viața zece persoane în urma prăbușirii unui avion Antonov. Opt dintre ele se aflau în avionul de calibrare AN 24 YR BMK. Celelalte două victime se aflau la sol, erau muncitori la carieră, iar avionul s-a prăbușit peste ei. Lista victimelor accidentului din 22 februarie 1996 este alcătuită din: Corneliu Șutiu – pilot, Ioan Bibire – copilot, Radu Gheorghe Brâncuş, Gheorghe Florescu, Ioan Stănilă, Bogdan George Sindilar, Marcel Foca, Adinel Octavian Ciobănescu, pasageri ai avionului, respectiv Aurel Radu şi Virgil Cordea, muncitori la carieră.
În 22 februarie 1996, Aurel Radu, de la Autoritatea Aeronautică Civilă și șeful unuia dintre pasageri, Radu Gheorghe Brâncuș, trebuia să vină în Baia Mare, însă niște probleme de sănătate l-au determinat să nu se mai îmbarce. Și totuși, pe lista victimelor s-a aflat numele de Aurel Radu. Era însă unul dintre muncitorii din carieră; ciudată coincidență.
Conform presei vremii, în acea zi, la ora 13.37, pilotul a cerut informații turnului de control de la Aeroportul Baia Mare cu privire la înălțimea plafonului de nori. I s-a răspuns că acesta este la 450 de metri și a urmat o discuție tehnică despre nivelele la care plafonule mai fragmentat. La ora 13.39, turnul de control întreabă pilotul dacă vede pista de aterizare. Răspunsul a fost: ”confirm, vă anunț cu pista”. În următoarele patru minute, cei de la aeroport au încercat, în zadar, să ia legătura cu aeronava. Martorii își amintesc că avionul de calibrare a înconjurat orașul de mai multe ori, după care s-a prăbușit în carieră.
Unele dintre victime și familiile lor erau – și sunt – cunoscute în comunitatea băimăreană. Părinții lui Radu Gheorghe Brâncuș trăiesc și astăzi, la 24 de ani de la dispariția fiului lor, în Baia Mare. Tatăl lui Radu, Aurelian Brâncuș, este cunoscut ca un reputat specialist în domeniul prelucrării și flotării minereurilor în cadrul fostei Flotații Centrale. Fratele mai mic al lui Radu, Călin, absolvent al Facultății de Mine din Petroșani, locuiește, împreună cu familia lui, în Canada. După tragedia de la cariera ”Sfântul Ioan”, viața a mers, inevitabil, mai departe. Fără însă a uita de cei care și-au găsit sfârșitul în tragedia aviatică. (C.Ț.)
Foto: arhivă
1 Comentariu în această postare
Florinel
Imi aduc aminte er-am copil cand intr-o zi sirenele ale 5 masini dacia brec treceau pe langa mine cu viteza fara sa stiu ce sa intamplat dar er-am in zona pe str.viilor ,m-am dus si eu sa vad tragedia ,urcand pe drumul spre cariera cobora o raba cu cadavre invelite cu cearceaf alb.