Bărbat căutat pentru distrugere, prins de jandarmi în albia Săsarului - 48 minute în urmă
Preasfințitul Părinte Timotei Sătmăreanul a slujit la Mănăstirea „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” Bixad - 2 ore în urmă
Pregătiri pentru Cupa Minerul – luni se trag la sorți grupele - 3 ore în urmă
Concertul de colinde „Colindăm Pruncului Preasfânt” a avut loc la biserica Parohiei Ortodoxe „Nașterea Maicii Domnului” din Satu Mare - 3 ore în urmă
Concert inedit de muzică pop-clasic la Centrul de Tineret ZborHub din Baia Mare - 3 ore în urmă
Școala Gimnazială „Octavian Goga” Baia Mare a găzduit Târgul de Crăciun „Povești lângă bradul de Crăciun”- ediția a III-a - 5 ore în urmă
Băimăreanca Lotti Dărăbuș a reprezentat România la Festivalul Internațional „Riga Symphony” desfășurat în Letonia - 6 ore în urmă
Gânduri de seară – Pentru cei ce știu să asculte - 6 ore în urmă
Mara Popov de la Insieme Music School a câștigat Marele Trofeu și Trofeul secțiunii Pop Românesc în cadrul Festivalului Național de Interpretare „Cântul Banatului” din Timiș - 6 ore în urmă
Premiul I al concursului “De Nașterea Domnului”, câștigat de elevii Liceului „Bogdan-Vodă” din Vișeu de Sus - 7 ore în urmă
URBIS Baia Mare: scumpiri, dificultăți financiare și un viitor incert
Societatea URBIS S.A., operatorul principal de transport public din Baia Mare, traversează o perioadă economică dificilă, marcată de pierderi financiare și o tot mai mare dependență de subvențiile bugetului local. Problemele financiare ale companiei sunt amplificate de întârzierile administrației locale în achitarea obligațiilor către Fondul pentru Mediu, generând penalități consistente care apasă și mai mult asupra bugetului societății.
Întrucât URBIS depinde în mare măsură de subvențiile administrației locale, orice întârziere în plata obligațiilor legale afectează capacitatea companiei de a-și gestiona eficient resursele și de a-și acoperi costurile. Astfel, penalitățile acumulate agravează pierderile financiare existente, ceea ce determină societatea să demareze măsuri de restructurare pentru a-și menține funcționalitatea.
Starea economică a URBIS S.A.
În ultimii ani, URBIS a raportat pierderi financiare constante, operând în mare măsură datorită subvențiilor acordate de Primăria Baia Mare. Operatorul depinde într-o proporție covârșitoare de bugetul local pentru a putea susține activitatea curentă, întreținerea vehiculelor și plata salariilor angajaților.
În paralel, dificultățile administrației locale în a achita contribuțiile către Fondul pentru Mediu — datorii acumulate în ultimii cinci ani — au dus la aplicarea unor penalități majore, complicând suplimentar redresarea financiară a URBIS. Recent, o decizie judecătorească a retrimis spre rejudecare anularea penalităților, lăsând situația încă incertă.
În acest context, URBIS a propus o nouă majorare a tarifelor pentru transportul public și continuă eforturile de restructurare. La doar un an de la ultima ajustare a tarifelor (1 aprilie 2024), propune o nouă majorare a prețurilor.
| Tip serviciu | Tarif anterior | Tarif nou | Creștere (%) |
| Bilet 60 minute | 3 lei | 3,5 lei | +16,67% |
| Bilet valabil 1 zi | 10 lei | 11 lei | +10% |
| Abonament lunar | 90 lei | 105 lei | +16,67% |
| Abonament 3 luni | 260 lei | 300 lei | +15,38% |
| Abonament 6 luni | 480 lei | 550 lei | +14,58% |
| Abonament anual | 750 lei | 820 lei | +9,33% |
| Amendă călătorie fără bilet | 100 lei | 500 lei | +400% |
Proiectul de majorare a tarifelor urmează să fie aprobat de Consiliul Local, urmând ca noile prețuri să intre în vigoare cel mai probabil din luna mai 2025.
Perspective
Situația URBIS rămâne incertă. Deși majorarea tarifelor poate aduce venituri suplimentare, ea riscă să reducă numărul călătorilor, nemulțumiți de creșterea prețurilor. În lipsa unei strategii solide de modernizare, eficientizare a costurilor și sprijin constant din partea administrației locale, operatorul de transport public din Baia Mare ar putea să se confrunte în continuare cu dificultăți majore în anii următori.
Cum se explică faptul că, în ciuda achiziționării de autobuze electrice, echipate cu tehnologie modernă, inclusiv rampă pentru persoane cu dizabilități, camere video și panouri electronice pentru informarea călătorilor, plus stațiile de încărcare rapidă și lentă, acestea sunt ținute în depozit, fără a fi integrate în rețeaua de transport, în condițiile în care costurile de operare sunt în continuare susținute de bugetul local? Această situație ridică întrebări privind eficiența utilizării fondurilor publice și implementarea proiectului de modernizare.
Vasile Petrovan
















