Share
Util pentru părinți: Cum pregătim copilului pentru grădiniță; Sfaturile unui psiholog băimărean

Util pentru părinți: Cum pregătim copilului pentru grădiniță; Sfaturile unui psiholog băimărean

Pentru că încrierile la grădiniță pentru anul școlar viitor au avut loc, numeroși părinți se gândesc deja cu emoții și teamă cum va fi întâlnirea copilului cu noul mediu, cum se va acomoda și, mai ales, cum va fi despărțirea în fiecare dimineață.

 „Grădinița reprezintă primul drum, prima etapă, prima cărare înspre independența și autonomia unui copil”

Psihologul băimărean Lia Baias spune că pentru ca totul să decurgă bine și copilul să se integreze rapid în colectivitate, aceasta ar trebui pregătit din timp pentru „marea aventură”.

„Imaginați-vă că vedeți un pod din lemn care vă ghidează pentru a ajunge într-un loc cu mulți prieteni, bucurie, jocuri și încercari. Exact la fel, grădinița reprezintă primul drum, prima etapă, prima cărare înspre independența și autonomia unui copil. Apoi, imaginați-vă cum ar fi dacă în loc să lăsăm copilul să parcurgă singur, cu sufletul plin de teamă și nesiguranță drumul, îi suntem alături, îl ținem de mână, pășim amândoi cu încredere pe noul drum, iar odată ce copilul va căpăta curajul și va dobândi siguranța și încrederea că după grădi mami sau tati vor veni după el îl vom lăsa să călătorească singur.

Pregătirea pentru adaptarea cu bine la grădi se face înainte de prima zi de gradiniță, mai precis cu câteva luni bune înainte. Ce putem face: să lăsăm copilul să-și petreacă timp cu rude și prieteni, fără ca noi să fim în preajma lui; dacă cunoaștem copii care vor frecventa aceiași grădi sau grupă cu copilul nostru, ar fi de mare folos să încurajăm apropierea și interacțiunea cu acel copil pentru a se putea juca împreună, a se cunoaște mai bine și a se obișnui unul cu celalalt; vorbiți cu entuziasm despre grădiniță, descrieți-i activitățile ce se vor desfășura acolo, cum va arăta sala de grupă, ce vor face copiii, cine sunt și ce vor face doamnele educatoare; vizitați grădinița, locul unde își va așeza hăinuțele, sala de grupă, faceți cunoștință cu educatoarea în vacanța premergătoare începerii grădiniței, pentru a-i oferi o imagine mai concretă despre ce înseamnă grădi; prezentați-i poze, filmulețe cu copilași ce se distrează la gradiniță pentru ca el să-și poată construi mental un scenariu cât mai real despre cum se desfășoară activitățile la grădiniță; jucați-vă de-a grădinița acasă, faceți activități asemănătoare cu cele de la grădi, făcând jocuri de rol educatoare-copil; înainte cu o saptămână, pregătiți rutina de somn și trezirea de dimineață.

Adică, dacă obișnuiați să puneți copilul mai târziu la culcare, puneți-l mai devreme, treziți-l la ora la care va obișnui să se trezească când va mergi la grădi, luați micul-dejun și apoi faceți activități împreună. Făcând acest lucru în fiecare zi, va deveni o rutină și îi va oferi copilului sentimentul de predictibilitate și siguranță, adica va ști la ce să se aștepte în zilele când va merge la grădi și se va simți confortabil”, spune Lia Baias.

The big day

De asemenea, specialistul precizează că acomodarea în noul mediu poate dura și câteva luni, iar pentru asta părinții trebuie să se înarmeze cu multă răbdare și, mai ales, să fie mereu alături de cel mic.

„După ce pregătirea a fost făcută în lunile de vacanță, urmează perioada de acomodare. Unii copii vor avea nevoie doar de câteva zile pentru a se acomoda, alții pot necesita câteva săptămâni, chiar luni, însa e un proces natural și firesc în care suntem alături de copilul nostru. Cum?

Însoțim copilul la grădiniță și putem sta alături de el fie în grupă, fie în hol, fiind acolo lângă el și ajutându-l să se simtă în siguranță și pregătit ca să exploreze activ noul mediu, să vorbescă cu ceilalți copii și să-și facă prieteni. Dacă copilul nu dorește să rămâneți, puteți să-i oferiți posibilitatea de a-i da un obiect personal sau orice lucru îi place și ar dori să-l poarte cu el în fiecare zi la grădi. Puteți să creșteți treptat timpul petrecut la grădi, după cum urmează. În prima zi, stați împreună cu el doar o oră și apoi plecați împreună acasă, a doua zi, două ore, apoi trei ore și tot așa până se încheie acomodarea treptată cu programul de la grădiniță.

Apoi, în funcție de nevoile copilului, interesul față de copiii din grupă și activități, precum și de relația de atașament pe care ați creat-o cu el încă din primul an de viață, puteți să stabiliți cu el cât timp mai dorește să rămâneți acolo (…).  Când va veni momentul să rămână singur, este foarte util să îi spuneți sincer că plecați la serviciu sau în altă parte și să-i oferiți un reper când el va ști că vă întoarceți. Exemplu: <<Eu plec la serviciu și vin după tine după masa de la prânz>>.

Pentru ca el să creadă ce îi spuneți, trebuie să vă respectați promisiunea dată. Nu este indicat să fugiți de el sau să-l mințiți că vă întoarceți imediat, pentru că pe termen lung acest comportament îi va crește teama și nesiguranța și nu va mai avea încredere în dumneavoastră.

Puteți să-i menționați că va rămâne alături de doamna educatoare, care va avea grijă de el, îi va putea cere ce lucruri are nevoie, îi va putea pune întrebări și ea va fi alături de el la fel cum mama are grijă de el acasă. Deci, este în siguranță și va fi iubit de doamna educatoare”, menționează psihologul băimărean.

 L.C.H.


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.



Lasă un comentariu