Beneficiile mierii poliflore pentru echilibrul hormonal și susținerea vitalității bărbaților - 3 ore în urmă
Marioara Murărescu – o legendă vie a folclorului românesc - 4 ore în urmă
Reacția Elenei Lasconi la atacurile lui Călin Georgescu - 4 ore în urmă
Alertă epidemiologică: Creștere alarmantă a cazurilor de gripă și infecții respiratorii - 4 ore în urmă
Moștenirea artistică a lui Klein József rămâne o parte importantă a patrimoniului cultural - 4 ore în urmă
Creșterea reprezentării UDMR în Maramureș - 4 ore în urmă
Tersánszky Józsi Jenő: băimăreanul care a refuzat să fie banal - 5 ore în urmă
Mănăstirea Moisei se pregătește de hramul de iarnă - 8 ore în urmă
La Biblioteca Județeană Baia Mare a avut loc o altă întâlnire din seria de conferințe „Provocările gândirii – incursiune în cunoașterea omului”, susținute de Marcel Mureșan - 9 ore în urmă
Povestea scrisului – o călătorie prin timp la Școala Gimnazială Baia-Sprie - 9 ore în urmă
Aproape un secol de motociclism la Băiuț – o pasiune devenită un fenomen local
Domnul Molnar Emil Băiuț 1930 – Sursă foto Margit Kacsó
Istoria fabricării motocicletelor începe undeva la începutul secolului al XX-lea odată cu fabricarea în serie a modelului proiectat de William Harley și Walter Davidson în America.
Motocicletele au fost folosite des și în cele două războaie mondiale datorită agilității lor și accesului mai ușor în zone dificile.
După al doilea Război Mondial motocicletele devin o modă iar cererea lor pe piață a cunoscut și cunoaște și în zilele noastre un trend ascendent, multe mărci de automobile având divizii pentru fabricarea motocicletelor.
La Băiuț pasiunea pentru motociclete are o istorie veche, prima consemnare fiind din anul 1930, dar este posibil să fie și mai veche odată cu apariția acestor vehicule în Europa.
O valoroasă poză legată de acest fapt provine de la doamna Margit Kacsó, originară din Băiuț, și care îl înfățișează pe tatăl ei, Molnar Emil, pe o motocicletă cel mai probabil în zona Tocila din localitate.
Domnul Molnar insuflă pasiunea pentru motoare locuitorilor fiind un pionier al folosirii acestui mijloc de locomoție.
După anii ’50 apar în Băiuț motocicletele MZ de fabricație germană și JAWA produse în fosta Republică Cehoslovacă.
Motocicleta JAWA câștigă tot mai mult teren, devenind marca dominantă în Băiuț.
Tinerii din Băiuț formează un Club în jurul domnului Waum Willi și organizează excursii în grup cu motocicleta. Tradițional vara se pleca într-un turneu mai lung până la mare, vedeta grupului fiind reprezentată de o JAWA cu ataș.
Motocicleta JAWA cu ataș
Reparațile la motociclete le făceau frații Rozenbaum Alexandru și Nicolae (Miku Bacsi).
Chiar și după Revoluție Băiuțul rămâne un centru al motociclismului în Maramureș prin atelierul de reparații al regretatului Alexandru Rozenbaum (Sanyi Bacsi) care dispunea de un strung și o mică turnătorie artizanală pentru pistoane.
Și fiindcă se spune că Universul lucrează, poate nu întâmplător după anul 2000 la Băiuț începe să se organizeze Festivalul Rock n Road care reunește pasionații motoarelor pe două roți, festival inițiat de inimosul bijutier Csabi Rusiczki.
Motociclete la Festivalul Rock n Road Băiuț – Sursă Foto Club RNR
Festivalul este în creștere în fiecare an devenind cunoscut atât în țară, cât și în străinătate.
Ediția din anul 2023 a adunat nu mai puțin de 6500 de participanți!
Motociclete la Festivalul Rock n Road Băiuț – Sursă Foto Club RNR
Pe perioada iernii în Băiuț are loc competiția SNOW ICE RACE organizată de Hard Enduro Maramureș unde pe lângă ATV uri și alte vehicule de teren întâlnim și motociclete.
Snow Ice Race Băiuț 2022 – Sursă foto Marius Dircă
Se împlinesc nu peste mult timp aproape un secol de motociclism la Băiuț. Iar această pasiune devine spre bucuria pasionaților un fenomen local.
Băiuț – La capătul lumii – Locul unui nou început !
Walter Übelhart
Citește și
Ciorba de sălătucă de la Băiuț – o tradiție din darurile naturii