152 de ani de la nașterea lui IULIU MANIU - 6 ore în urmă
Vineri seară, de vizionat spectacolul „Căsătoria”, după N.V. Gogol - 7 ore în urmă
Teodor Perșa din Băiuț (1943-2006) – o viață pe note muzicale - 7 ore în urmă
Turiști fericiți după o plimbare cu sania, trasă de iapa Karina - 8 ore în urmă
A fost hramul de iarnă al Mănăstirii Scărișoara Nouă - 8 ore în urmă
Aducere aminte: Cu Lenuș la săniuș pe derdeluș - 8 ore în urmă
Editorialul de miercuri: Două întâmplări din vremea când trebuia să devenim “oamenii noi” ai comunismului - 8 ore în urmă
SMURD Maramureș împlinește 15 ani - 8 ore în urmă
Marcel Mureșan, dialog cu Ioan Marchiș (II) - 9 ore în urmă
De la 1 ianuarie crește indemnizația ajutorului de înmormântare - 10 ore în urmă
Băimărenii fac din lectură o prioritate
Despre citit s-au spus multe lucruri de-a lungul timpului, inclusiv că este o modalitate de a evada din lumea reală, însă adevărul este că acesta are un impact cât se poate de concret asupra vieții cotidiene. Baia Mare dispune de o bibliotecă impresionantă unde cei însetați de lectură pot găsi ceea ce caută și își doresc. Într-un tur al al librăriilor orașului, constatăm că oamenii cumpără cărți, fie pentru lectură sau pentru a le oferi cadou celor dragi. Întrebați despre cărțile preferate, majoritatea au răspuns că sunt inspirați de cele de beletristică. Din vasta categorie de beletristică, generația Z (cei născuți între 1996-2015) citește preponderent Fantasy, Generația Y (1977-1995) este interesată de literatura contemporană, Generația X (1965-1976) are cea mai largă gamă de preferințe literare în materie de beletristică, deoarece aceștia apreciază atât romanele clasice contemporane, cât și cele science fiction. Generația Baby-Boomers, cea dependentă de telefoane și tehnologie este interesată de romane polițiste și thrillere, iar Silent Generation apreciază foarte mult literatura clasică, rămânând aceleași persoane tradiționaliste, conservatoare și mai reticente la schimbare.
În urma unor studii s-a constatat că fetele citesc mai mult decât băieții, dar interesul pentru lectură scade dramatic, odată cu vârsta. Cei mai mulți copii asociază lectura cu mediul școlar, unde este obligatorie, și nu sunt conştienţi că au nevoie de lectură şi că o folosesc permanent în viaţa de zi cu zi. Aceştia nu se preocupă de lectură, decât dacă o consideră o sarcină şcolară. Lecturile nu le trezesc curiozitatea, nu vorbesc despre ele cu părinţii sau cu prietenii, nu schimbă cărţi între ei. Pentru unii este un mijloc de a-şi petrece un timp liber. Astfel, dezvoltarea unei bune competenţe de lectură este esenţială. Copilăria, adolescenţa şi postadolescenţa sunt perioade optime ale învăţării, iar copilul care a fost obișnuit să lectureze va deveni adultul-cititor de mâine.
Lectura, indiferent de tipul de text, le deschide elevilor, oportunităţi nelimitate de a descoperi lumea, a cunoaşte experienţe noi, a-și satisface curiozitatea şi dorinţa de a explora, îi obligă să gândească, să emită judecăţi, să problematizeze pe marginea situaţiilor întâlnite în texte diferite etc. În plus, lectura, în general, dezvoltă atitudinea critică, reduce stresul, alungă singurătatea, stimulează imaginația, îmbogățește cunoștințele și îmbunătățește funcțiile cognitive.
Lectura ar trebui să devină un automatism.
Lăcrimioara ZOTA