Ultima noapte a lui Nichita Stănescu - 27 minute în urmă
Victorie fără dureri de cap pentru CS Minaur cu „lanterna roșie” - 2 ore în urmă
Festivalul „Cum e datina străbună”, la Sighetu Marmației - 2 ore în urmă
Concurs de Kendama pentru tineri, la Biblioteca Județeană „Petre Dulfu” Baia Mare - 3 ore în urmă
Pr. Adrian Dobreanu: Preocupările vieții ca motive care ne îndepărtează de chemarea lui Dumnezeu - 3 ore în urmă
Tinerii de la Liceul Tehnologic „Grigore C. Moisil” Târgu Lăpuș au avut parte de o experiență interactivă la Primăria Municipiului Baia Mare - 3 ore în urmă
Teodora Luca: povestea din spatele unei cariere artistice de succes - 5 ore în urmă
Scriitorul Gelu Vlașin, în mijlocul elevilor de la Colegiul Național „Mihai Eminescu” Baia Mare - 6 ore în urmă
Vacek – proză de Marian Ilea (XXII) - 7 ore în urmă
Elevii de la Colegiul Național „Vasile Lucaciu” au colindat la Centrul de Zi de Recuperare Esperando - 7 ore în urmă
CFR la ceas aniversar
Pe 23 aprilie 1880, România urca pe șinele propriei suveranități feroviare. Prin Decretul nr. 1248, semnat de Principele Carol I și de ministrul lucrărilor publice, I. C. Brătianu, Guvernul României punea bazele Direcțiunii Princiare a Căilor Ferate, marcând astfel începutul administrării de stat a rețelei feroviare naționale.
Până atunci, liniile de cale ferată fuseseră în mâinile unor concesionari străini, precum celebrul consorțiu Strousberg. Preluarea acestora a însemnat un pas decisiv către independența economică și controlul infrastructurii vitale a țării.
Sediul noii instituții a fost stabilit în Gara Târgoviște din Capitală, cunoscută astăzi drept Gara de Nord, nodul principal al rețelei feroviare românești.
Primul director al Direcțiunii a fost generalul inginer Ștefan Fălcoianu, o personalitate polivalentă a epocii, matematician, istoric, militar și membru titular al Academiei Române. Sub conducerea sa, până în 1883, instituția a pus bazele organizării moderne a transportului feroviar. În acel an, Direcțiunea avea să fie reorganizată și redenumită Direcția Generală a Căilor Ferate Române, consacrând oficial denumirea CFR.
Înființarea acestei structuri nu a fost doar o decizie administrativă, ci un veritabil salt înainte în modernizarea statului. A dus la apariția unor birouri tehnice specializate – tracțiune, întreținere, ateliere – care au pregătit drumul dezvoltării ulterioare a rețelei.
Astăzi, în fiecare an în jurul datei de 23 aprilie, de regulă în a patra duminică din lună, este sărbătorită Ziua Feroviarului. Este o zi a recunoștinței pentru toți cei care au construit, întreținut și ghidat locomotivele prin istoria unei țări în mișcare.Pentru anul 2025, Ziua Feroviarului va fi sărbătorită duminică, 27 aprilie.
De asemenea, data de 23 aprilie are legătură și cu Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, ocrotitor al lucrătorilor feroviari.
Vasile Petrovan
















