Artistul Paul Surugiu (Fuego) va concerta la începutul primăverii, la Baia Mare - 3 ore în urmă
Activitate a elevilor Liceului „Emil Racoviță,” dedicată marelui poet Mihai Eminescu - 3 ore în urmă
O nouă acțiune de căutare-salvare a Salvamont Maramureș - 4 ore în urmă
Programul Preasfințitului Părinte Timotei Sătmăreanul pentru duminică, 12 ianuarie - 4 ore în urmă
Cuvântul „MULȚUMESC” este sărbătorit pe tot globul, la data de 11 ianuarie - 5 ore în urmă
Psiholog psihoterapeut Cecilia Ardusătan: Liniștea care construiește încredere - 8 ore în urmă
În Ruscova se organizează „An Nou pe rit vechi” - 10 ore în urmă
În Târgu Lăpuș se va construi o creșă - 10 ore în urmă
Cum va fi marcată Ziua Culturii Naționale la Facultatea de Litere din Baia Mare - 10 ore în urmă
Artistul Florin Ștefan va susține un recital deosebit de nai la Muzeul Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare» - 10 ore în urmă
Dr. Dorel Topan despre Börtsök Samuel și lucrarea „Peisaj de Vară”
Aceasta lucrare este una dintre primele intrate în colecţia Muzeului Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare». Este una din lucrările colecţiei care au dimensiuni apreciabile, exemplară pentru ceea ce au însemnat preocupările stilistice, motivistice şi estetice ale picturii de la Baia Mare la începutul secolului XX.
Peisaj de Vară – Börtsök Samuel
Muzeul Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare»
Autorul peisajului în discuţie, Börtsök Samuel (1881-1931), a activat în cadrul Şcolii Libere de Pictură de la Baia Mare. Începând cu 1908 a lucrat cu Ferenczy Karoly la Budapesta, în atelierul acestuia şi sub îndrumarea directă a maestrului. Cel mai probabil, din această perioadă datează peisajul de vară pe care îl discutăm. Începând cu 1911 Börtsök s-a stabilit definitiv la Baia Mare şi a devenit juristul recent înfiinţatei Societăţi a Pictorilor Băimăreni. A primit unul din atelierele proaspăt construite în Colonia Pictorilor. A devenit unul din profesorii Şcolii de Arte Frumoase de la Baia Mare începând cu 1927.
În ceea ce priveşte ataşarea acestei lucrări la un stil, dominaţia verdelui o plasează în cadrul de preocupare a artiştilor din spaţiul băimărean. Realismul acestei lucrări se dezvăluie prin insistenţa asupra detaliului, dar şi prin străduinţa pictorului de a reda claritatea ansamblului şi raporturile dintre elementele motivistice. Prin felul în care este aşezată pasta picturală, simţim influenţele impresionismului.
Puţine sunt peisajele de la Baia Mare din care lipseşte figura umană sau structurile arhitecturale. Din acest punct de vedere, raportul solitar al artistului cu natura îi trădează înclinaţiile sale spre romantism.
Fără îndoială, peisajul este pictat la Baia Mare, în fundal dezvăluindu-se conturul dealului băimărean. Eclerajul este acela care face diferenţele dintre planuri şi stabileşte raporturile dintre volume. Lumina este pusă în evidenţă de umbrele întunecate, aproape negre, niciodată însă verdele nu devine pe deplin negru, ci îşi asumă tonalitate întunecată după reţeta impresionistă.
Un savant echilibru este stabilit de plasarea ocrului din partea stângă, menit a contracara volumele copacilor din dreapta şi asta pentru că echilibrul şi liniştea se vor, în peisajul lui Börtsök, o stare pe care cadrul natural o oferă şi o impune. Acelaşi lucru este sugerat de ritmica primului rând de copaci, de restrictivitatea gamei cromatice, de luminozitatea compoziţiei, de staticitatea acesteia. O uşoară diagonală ascendentă, dezvăluită de profilul dealului şi de compunerea copacilor din planul al doilea dă o notă de optimism.
Conflictul valoric se acutizează în jumătatea superioară a lucrării, unde cerul decupează conturul coroanelor copacilor care dizolvă, în jumătatea din dreapta linia orizontului, ridicând-o deasupra liniei mediane. Acest lucru este specific peisajului de la Baia Mare şi este impus percepţiei de către relieful înalt care străjuieşte oraşul.
Îl putem identifica, stilistic şi estetic pe Börtsök Samuel ca fiind unul din exponenţii cei mai importanţi ai direcţiei ultraconservatoare a picturii de la Baia Mare.
Dr. Dorel TOPAN