Florian Mătăsaru, dirijorul Fanfarei Municipale, împlinește astăzi o frumoasă vârstă - 2 ore în urmă
Călătoria lui Anton Joseph la Nürnberg pe vremea COVIDULUI-19 – proză scurtă de Marian Ilea - 2 ore în urmă
Ce putem face cu mâncarea care ne-a rămas după Masa de Crăciun - 3 ore în urmă
Elevii Ansamblului „Flori de Maramureș”, participanți ai Festivalului de datini și obiceiuri de iarnă „Marmația” - 3 ore în urmă
Tinerii parohiei Dumbrăvița duc tradiția mai departe; Au colindat întreg satul, aducând bucurie și lumină prin scenetele tradiționale „Irod” și „Irodaş” - 17 ore în urmă
17 zile libere în 2025 pentru angajații din România - 18 ore în urmă
În a treia zi de Crăciun, ierarhii maramureșeni au slujit la Catedrala Episcopală „Sfânta Treime” din Baia Mare - 18 ore în urmă
În a doua zi de Crăciun, în Bogdan Vodă, pe Valea Izei, s-a organizat joc - în urmă
Psiholog psihoterapeut Cecilia Ardusătan: Între Trecut și Viitor – Reflecții la cumpăna dintre ani - în urmă
Diana Topan și Dorin Filip au lansat cântecul „Dragoste, parfum de floare rară” - în urmă
Editorialul de sâmbătă: Centrul Artistic Baia Mare și Jubileele «125»
- CEA DE A DOUA EXPOZIȚIE DE ARTĂ PLASTICĂ PROFESIONISTĂ studenții coloniști ai «Școlii Hollósy», Atelierul Școlii, parcul orășenesc, 10-11 septembrie 1899
HRONICUL JUBILEELOR ARTEI BĂIMĂRENE • 1899
ANNALES IUBILAEI ARTIUM IN CIVITAS RIVULI DOMINARUM • MDCCCXCIX
„De la întemeierea sa în 1896, Centrul Artistic Baia Mare a traversat o neîntreruptă istorie plină de dinamism, cu un traiect evolutiv sinuos, dar mereu ascendent, marcat de procese de dezvoltare care au cunoscut etape de firească expansiune cu maxime de înflorire și performanță, în contrast complementar antinomic cu momente, evenimente și etape ale contracțiilor negative care au generat crize care, în câteva rânduri, au atins praguri critice… Aceste crize au fost depășite, iar și iar, încât repetatele reluări ale proceselor de dezvoltare/expansiune au asigurat continuitatea funcționării neîntrerupte și cu succes a Centrul Artistic Baia Mare și, respectiv, continuitatea neîntreruptă a desfășurării activităților comunității artiștilor plastici băimăreni dimpreună cu relansarea/înnoirea ciclică a productivității sale creativ–artistice.
Au rezultat până acum CXXVIII/128 de ani de viață și de producție artistică extrem de bogate și diversificate, pe parcursul cărora artele plastice/vizuale au devenit brandul care consacră astăzi Baia Mare printre cele doar câteva – puține la număr – centre artistice istorice europene (non-metropolitane și alternative), încă vii în și productive în spațiul internațional care, începând cu sfârșitul veacului al XIX-lea, definesc și reformulează constant unele dintre cele mai prețioase, mai profunde și mai durabile componente identitare ale acelor valori pan–europene forjate, pe cale naturală, în «retorta» socio–profesională a vieții cotidiene trăite de către comunitățile cetățenești (deopotrivă artistice și non-artistice) – active la baza/temelia societății europene, începând din vremea Barbizonului realismului francez și european și până astăzi.”
Cu acest pasaj introductiv (ușor modificat, acum) prefațam, în albumul Anuala Artelor 2020, cel dintâi „exercițiu chronistic” consacrat rememorării celor cinci jubilee (CXXV/125; C/100; LXXV/75; L/50 și XXV/25) aniversate, atunci, în anul 125 al istoriei existenței și funcționării Centrului Artistic Baia Mare[1]
Desigur, este privilegiul comunităților cultural–artistice longevive să dezvolte un palmares aniversar bogat și polivalent în înțelesuri și valori simbolice, demne de respect și de „neuitare” în memoria și atitudinile civice ale succesorilor.
Și – după cum ne „învață” experiențele cotidinele ale existenței actuale – din păcate devine apanajul comunităților civice anistorizate (care își dedică și își concentrează energiile în mod unilateral și limitativ, asupra diverselor „cauze globaliste” actuale… Vă invit să le căutați și să le descoperiți Dvs. !), să își uite/ignore/abandoneze propriul trecut comunitar și, pe cale de consecință, să rateze (glorios !) celebrarea și readucerea în actualitate a lucrurilor, mai mari sau mai puțin mari, făptuite de înaintași.
Spre a „pune umărul” la reactivarea memoriilor individuale și colective ale concetățenilor băimăreni și maramureșeni (de acasă, din diasporele „naționale” și „planetare” – wherever You are !), reluăm exercițiul chronistic aici, în paginile virtuale ale generoasei noastre publicații – directmm.ro. Așadar:
JUBILEUL 125 • IUBILAEUM CXXV
Anul 4 / Anno IV • 1899, 2 mai – 1900, 4 mai
A fost anul celui de al patrulea dintre sezoanele băimărene ale Școlii Hollósy (: anul I/1896; II/1897; III/1898; IV/1899; V/1900; VI/1901).
Iar prezentul an 2024 prilejuiește aniversările jubiliare de «un secol și un sfert» al mai multor evenimente, împrejurări și procese cultural–artistice care vin să fixeze borne de marcaj majore în evoluția istorică neîntreruptă a Centrului Artistic Baia Mare.
Astăzi și săptămânile viitoare ne concentrăm asupra a cinci evenimente de maxim interes cultural, artistic, jurnalistic și cetățenesc:
- cea de a doua expoziție de grup de artă plastică profesionistă organizată, la Baia Mare, de studenții Școlii private de pictură Simon Hollósy în zilele de 10-11 septembrie 1899, în spațiul atelierului școlii Hollósy din parcul orașului (fost Szécsényi – azi Regina Maria);
- prima cronică de artă plastică modernă apărută în mass-media băimăreană pe care o datorăm avocatului și consilierului local băimărean dr. Imre Harácsek, care a publicat-o sub titlul „Festőművészeink kiállitása”/Expoziția pictorilor noștri, ca editorial în paginile săptămânalului social băimărean de limbă maghiară Nagybánya és Vidéke, an XXV, 1899, nr. 37, 10 septembrie, p. 1.
- expoziția de grup independentă prezentată la Budapesta de studenții băimăreni ai Școlii Hollósy, în sălile Nemzeti Szalon/Salonului Național, decembrie 1899.
- cele mai vechi ilustrări fotografice cunoscute, din viața și creația coloniei studențești băimărene a Școlii Hollósy, promovate de mass-media internațională, la Budapesta, în „săptămânalul ilustrat de literatură, artă și social” Új idők/Timpuri noi (redactor: Ferenc Herczeg): an V, 1899, nr. 50/10 decembrie, și nr. 51/17 decembrie.
- a treia participare expozițională de grup autonomă a artiștilor coloniști băimăreni la Budapesta, în cadrul Expoziției de iarnă a Societății Naționale a Artiștilor Maghiari, la Műcsarnok/Galeria de Artă, decembrie 1899–ianuarie 1900.
Va urma…
Dr. Tiberiu ALEXA
[1] Textul reprezintă preluarea – cu modificări – a pasajului introductiv din Tiberiu Alexa, „Centrul Artistic Baia Mare Anno CXXV / 125 Anuala Artelor XXXI / 31”, în Laura Ghinea, Adrian V. Chira [editori], Centrul Artistic Baia Mare. Anuala Artelor 2020, Editura Eikon – Editura Școala Ardeleană, Cluj-Napoca, 2020, p. 9-18.
Citește și
Editorialul de sâmbătă: Artiștii Centrului «Artistic Baia Mare» – Traian Bilțiu Dăncuș (III)