„Holocaust. Never forget!”: La Școala „Nicolae Iorga” din Baia Mare se vor derula activități în parteneriat cu Institutul Olga Lengyel (TOLI) din S.U.A. - 10 ore în urmă
Hramul şcolilor teologice va fi sărbătorit la Catedrala Episcopală „Sfânta Treime” din Baia Mare - 12 ore în urmă
Tradiție și identitate: La Unguraș s-a organizat „șezătoare în chișlegi cu joc” - 12 ore în urmă
Studenții și masteranzii de la Arte Plastice Baia Mare vă invită să le admirați expozițiile cu lucrările de semestrul I - 12 ore în urmă
Intervenţie chirurgicală în premieră la Spitalul Județean Baia Mare; O femeie și-a recăpătat mobilitatea după ce coloana i-a fost secționată într-un accident - 12 ore în urmă
Preferințele muzicale zilnice ale ascultătorilor tineri din România?! - 15 ore în urmă
ANAF și contribuabilii, pe aceeași lungime de undă - 16 ore în urmă
Cluburile sportive aflate în subordinea ANS vor fi transferate administrațiilor locale - 16 ore în urmă
Comisia de la Veneția se pronunță asupra crizei electorale din România - 16 ore în urmă
Coca-Cola retrage produse din Europa - 16 ore în urmă
Aeroportul, de la ”când o zbura porcul”, la când o zbura avionul
Grea luptă a dus și duce administrația maramureșeană pentru a salva aeroportul din Tăuții Măgherăuș. Mai încet decât ne-am dori s-au obținut victorii de etapă. În timp, asta a însemnat întâi salvarea aeroportului care, dacă nu începea investițiile, își pierdea certificatul de operare. Apoi, reintroducerea aeroportului în masterplanul de transport, obținerea – în etape – a unor finanțării parțiale, reconstrucția și și prelungirea pistei, lucrările adiacente (devierea râului Băița pe o distanță de 1,3 km, execuția unui km din noul drum comunal spre Bozânta Mare și realizarea podului de 36 m, care traversează râul Băița).
Trebuie subliniat un moment de curaj al conducerii CJ Maramureș, când a aprobat girarea unui împrumut tampon pentru aeroport – până la sosirea banilor de la guvern -, deși instituția se afla la pragul critic de îndatorare. Noroc și cu înțelegerea de care a dat dovadă constructorul, așteptând cu răbdare să-i fie plătite lucrările deja efectuate. Desigur, când ești nevoit să pleci la Satu Mare sau la Cluj-Napoca pentru a lua avionul, prima tentație e să-i înjuri pe directorul aeroporului, Dorin Buda, și pe președintele CJ, Gabriel Zetea. Adică, pe doi din oamenii care s-au zbătut să salveze aeroportul. Dar nu e vina lor că totul a decurs mai încet decât și-au dorit ei și, mai ales, cetățenii.
La modul obiectiv, trebuie să recunoaștem că lucrurile s-au pus în mișcare după numirea lui Dorin Buda la conducerea aeroportului, deși optimismul lui în privința reluării zborurilor a fost contrazis de barierele birocratice. La obținerea celor 40 de milioane de lei, veniți pentru aeroport în acest an, a contat și lobby-ul făcut pe linie politică la București de către Zetea. Sunt convins că lobby au făcut și parlamentarii noștri, sătui să zboare de pe aeroporturile din vecini. Aeroportul mai are de plătit 51 milioane de lei pentru lucrările suplimentare efectuate și de achiziționat echipamentele necesare zborurilor low-cost. „Așteptăm apariția Ghidului solicitantului pe programul POIM 2014-2020, ca să redepunem o cerere de finanțare, dar pe bani europeni. Dacă cererea e aprobată de Comisia Europeană, atunci statul român va primi înapoi banii cheltuiți până acum” – a precizat Dorin Buda.
Înțeleptul chinez Lao Tse spunea: ”Și călătoria de o milă începe tot cu un pas”. Un proverb asemănător avem și noi: ”un lucru început e pe jumătate făcut”. Și tot înțelepciunea noastră populară zice despre ceva irealizabil că se va întâmpla „atunci când va zbura porcul”. Și chiar s-a folosit această expresie cu referire la termenul la care aeroportul va fi din nou operațional.
După cum decurg lucrurile, sintagma despre acest termen a luat forma ”atunci când o zbura avionul”. Asta pentru că totul depinde de obținerea restului de finanțare și de aprobarea noilor proceduri instrumentale de aterizare/decolare. E încă incert când vom putea zbura de la Tăuții Măgherăuș, dar cert e că vom avea aeroport operațional, salvat pe ultima sută de metri.
Ananei GAGNIUC