Share
Semafoare cu patru culori? Nu e glumă

Semafoare cu patru culori? Nu e glumă

Roșu, galben, verde… și alb? Nu, nu-i vorba de steaguri, ci de semafoarele viitorului. Cercetătorii din America spun că, peste câțiva ani, sistemul clasic de semnalizare rutieră ar putea fi extins cu o a patra culoare. Motivul? Apar tot mai multe mașini autonome – adică acele „drăcovenii” care se conduc singure – și ele au nevoie de reguli noi pentru a circula în siguranță.

Potrivit unui studiu condus de profesorul Henry Liu, la Universitatea din Michigan, semafoarele cu patru culori ar putea deveni realitate mai repede decât ne imaginăm. Mai ales că mașinile moderne transmit deja, prin GPS, informații care pot ajuta la dirijarea traficului. Într-un program-pilot desfășurat într-un orășel american numit Birmingham, 34 de semafoare au fost sincronizate în funcție de datele primite direct de la vehiculele General Motors – fără camere, senzori sau lucrări costisitoare de infrastructură.

Cum ar funcționa semaforul cu lumină  albă?

Un alt cercetător, Ali Hajbabaie de la Universitatea de Stat din Carolina de Nord, propune ca atunci când în trafic sunt suficiente mașini autonome, semaforul să afișeze o lumină albă. În acele momente, șoferii umani nu ar mai trebui decât să urmeze vehiculul din față – pentru că mașinile inteligente deja comunică între ele și știu exact ce au de făcut. Așadar, lumina albă ar însemna: „urmează plutonul”!

Culoarea albă este doar o sugestie – sistemul ar putea folosi și semnale combinate, cum ar fi roșu și verde care clipesc simultan. Important este ca semnalul să fie înțeles de toți și aplicat în mod unitar.

E departe momentul?

Poate că pare un scenariu dintr-un film SF, dar cercetătorii spun că nu e chiar așa departe. Chiar și cu doar 6% dintre mașini conectate, experimentul din Michigan a arătat că semafoarele pot fi ajustate automat, în timp real, pentru a reduce ambuteiajele. Asta fără ca autoritățile să schimbe nimic la stâlpi sau fire.

De altfel, o parte din aceste tehnologii s-ar putea aplica și în orașe ca Baia Mare, unde infrastructura e încă în dezvoltare. Sistemul propus nu cere decât date de la mașini – iar dacă acestea sunt „inteligente”, semafoarele pot deveni și ele mai deștepte, fără investiții uriașe.

Vasile Petrovan

 


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.



Lasă un comentariu