Prognoză ANM: Vremea în Maramureș în următoarele două săptămâni - 37 minute în urmă
Salvați-mi fetița! a fost strigătul disperat al mamei. Ambulanțele românești, oprite de vameşii sârbi. - 1 oră în urmă
Cum să îți monitorizezi riscul de preinfarct - 3 ore în urmă
Reorganizarea taxelor – O revoluție economică sau un experiment riscant? - 4 ore în urmă
Credință și tradiție: Concertul de pricesne din Fântânele a adus în fața publicului momente frumoase și profunde - 4 ore în urmă
Tinerii Lei Baia Mare, pe podium la concursul „Maraton Șahistic” din Cluj-Napoca - 5 ore în urmă
Șapte lucaciști calificați la Olimpiada Națională de Chimie - 6 ore în urmă
Operațiune de salvare din munți de aproape 10 ore. S-a chemat în sprijin și un elicopter - 7 ore în urmă
Meșterul popular Doinița Mercea i-a învățat pe elevii Școlii Populare de Artă Baia Mare tainele picturii icoanelor pe sticlă - 7 ore în urmă
La taifas cu Eduard Keller, cel care a creat brandul băimărean One Jazz Festival - 7 ore în urmă
Cine a „proiectat” ecartamentul căii ferate
Ecartamentul standard al căilor ferate din majoritatea țărilor este de 143,5 cm. Este cel utilizat la construcția primelor trenuri din Anglia, fiind preluat de la tramvaiele ce apăruseră deja. La construcția tramvaielor s-au folosit aceleași dispozitive și șabloane utilizate pentru uniformizarea distanței dintre roțile trăsurilor. Ecartamentul acestora a fost impus impus de șanțurile săpate în timp în drumuri de alte roți , iar o altă dimensiune risca să conducă la ruperea rapidă a roților.
Primele drumuri ce acopereau mari distanțe în Europa (implicit în Marea Britanie) – multe utilizate și în prezent – au fost construite de Imperiul Roman, pentru legiunile lui. Așa încât primele șanțuri au fost săpate de carele de luptă romane, după care toată lumea s-a raportat la ele. Trebuie precizat că toate carele romane de lupte erau standardizate, având lățimea a… două funduri de cal! Și astfel, în urmă cu mai bine de 2000 de ani, caii au stabilit standardul pentru ecartamentul căii ferate!