România, sub lupa UE pentru poluarea cu plastic - 1 oră în urmă
Spectacolul “3 Tenori Italieni” ajunge în Vișeu de Sus - 2 ore în urmă
Gheața și zăpada pe mașină te pot costa scump! - 3 ore în urmă
ZARA, câinele specializat în detectarea de stupefiante, participă alături de polițiști la activitățile din școli - 3 ore în urmă
Cenaclul „Rivulus Dominarum”, inițiat de Revista de Cultură Nord Literar - 3 ore în urmă
Justiția intervine într-un caz grav de exploatare a minorilor - 3 ore în urmă
19 februarie – Brâncuși: Geniul care a sculptat lumina din adâncurile tradiției - 3 ore în urmă
Teatrul Municipal Baia Mare se impune în peisajul cultural românesc - 4 ore în urmă
Plafonarea prețurilor la energie și gaze, prelungită - 4 ore în urmă
Prof. dr. Dan C. Vodnar, maramureșean la origine, a devenit membru corespondent al Academiei Române - 5 ore în urmă
Cine a „proiectat” ecartamentul căii ferate
Ecartamentul standard al căilor ferate din majoritatea țărilor este de 143,5 cm. Este cel utilizat la construcția primelor trenuri din Anglia, fiind preluat de la tramvaiele ce apăruseră deja. La construcția tramvaielor s-au folosit aceleași dispozitive și șabloane utilizate pentru uniformizarea distanței dintre roțile trăsurilor. Ecartamentul acestora a fost impus impus de șanțurile săpate în timp în drumuri de alte roți , iar o altă dimensiune risca să conducă la ruperea rapidă a roților.
Primele drumuri ce acopereau mari distanțe în Europa (implicit în Marea Britanie) – multe utilizate și în prezent – au fost construite de Imperiul Roman, pentru legiunile lui. Așa încât primele șanțuri au fost săpate de carele de luptă romane, după care toată lumea s-a raportat la ele. Trebuie precizat că toate carele romane de lupte erau standardizate, având lățimea a… două funduri de cal! Și astfel, în urmă cu mai bine de 2000 de ani, caii au stabilit standardul pentru ecartamentul căii ferate!